Ledig dag

En nackdel med att jobba skiftesarbete är nog att man jobbar kvällar, nätter och helger när andra vanliga dödliga är lediga. En fördel är de lediga dagarna in i veckan som man plötsligt får till sitt förfogande. Dock kan jag tycka att veckor när man jobbar helg, och framför allt när man jobbat söndag så blir det ingen riktig ledig dag. Är man ledig en dag in i veckan så har åtminstone jag oftast tusen och en saker på agendan som jag bara måste ha gjort. Eftersom jag ska jobba natt hela helgen, från fredagskväll till måndagmorgon så beslöt jag mig för att i dag tar jag verkligen en ledig dag. Sagt och gjort, det enda vettiga jag gjort på hela dagen var en hurtig promenad med Kira i den kalla vinterkvällen. 
 
Gubben och jag har för övrigt börjat med "matlista", vilket innebär att vi planerar en vecka framåt vilken mat vi ska göra till middag och också vem som ska stå för matlagningen. Eftersom vi båda oftast är trötta efter avklarad arbetsdag blir det lätt ett klagande över vem som är tröttare och vem som kokat sist och vem som borde få vila och så vidare i all oändlighet. Inte allt för sällan blir det någon onyttig hämtmat då ingen orkar börja fundera över vad som möjligtvis kunde fixas ihop av det vi råkar ha i skåpen för tillfället. Nu vet man redan på förhand vad som väntar, alla ingredienser finns i skåpet och både tjafset och hämtmaten är borta. Visserligen är det för tidigt att ropa hej ännu, vi har bara kört det här systemet en vecka och hunnit planera nästa, men so far so good. För att inte tala om hur enkelt det är att veckohandla när man har menyn klar och alla nödvändiga varor uppskrivna på inköpslistan. 
 
Dock kan jag känna att jag saknar lite fantasi vad gäller matlagandet så om ni har tips på enkla vardagsrätter som inte tar för lång tid att veva ihop så mottages de med tacksamhet. Kommentarsfältet är öppet. ;) 

Kommentarer
Sara

va säjs om omelett med tomat, fetaost, vitlök å färska svampar (zucchini)

broilergryto ;)

malaköttsoppo

plättar med salt fyllning

stekt kyckling å grönsakre som har puttra i kokosmjölk som man iter me fullkornsnudlar

tacos

malaköttbiffa

leverbiffa

wienerschnizel

:D

Svar: Tack för tipsen, å leverbiffa, nammmm! He a ja int iti saan vi bodde på Sandögato, blir no att fort lägg in he på nästa listo... :)
Marika

2013-02-09 @ 14:10:53

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort