Stickeli stick

Sov som en kratta i natt så mina ögon har varit mera eller mindre i kors hela kvällen, men detta faktum till trots har jag lyckats färdigställa Pontus tröja. Nu återstår bara x antal trådar att fästa, men jag tror jag överlämnar det åt min kära mor. Det är inte det att jag inte kan göra det, men jag tycker bara att det är så fruktansväääärt tråkigt!

I morgon ska jag på träff med ett par av mina galna kusiner och mina systrar, ska alltså ha svept ihop en tonfiskpaj efter avslutad praktikdag, vi ska hoppas det går utan missöden. Ser fram emot en trevlig kväll i goda vänners lag.

Har sju skiften kvar innan jag ska byta praktikställe. Känns som att jag inte vill byta, trivs så otroligt bra och jag är den typen som tycker att det bara är fööör jobbigt att börja på nya ställen, med en massa nya människor osv. Helst av allt skulle jag bara snabbspola den första veckan på ett nytt ställe, tills man kommit lite in i nya rutiner och hittat sin plats. Kanske är jag bara lite bekväm. :)

Nu tror jag att jag ska göra något riktigt smart och lägga mig i tid för en gångs skull, ska man orka "garva läppen av sig" i morgon måste man ju vara utvilad. Haha! Godnatt! 

Vasahelg

Har tillbringat helgen i Vasa och - tro det eller ej - inte spenderat en enda sekund på datorn. För en internetberoende figur som jag så är det en mäkta bedrift vill jag påstå. Har varit en intensiv men ändå otroligt skön helg. Huset blev städat, fönster tvättade och julgardiner upphängda här och var. Dock har en av mina lådor med julpynt försvunnit och naturligtvis är det lådan med det julpynt jag verkligen vill använda som är borta. Kanske det kommer fram småningom, annars tar vi bara en jul med lite mindre pynt i år, det är ju mindre att städa undan då också. :)

Nu måste jag hoppa i duschen, sedan ska jag plita ner några få rader på mitt praktikpapper innan jag sluter mina blå.

Pepparkaksbagare

Mor min och jag har bakat pepparkakor i kväll, misstänker det räcker för hela julhelgen och ett halvt år till efter det. :) Har inte "hunnit" med nåt riktigt stickade de senaste dagarna, i går var vi och hälsade på hos syster yster och hjälpte henne att få lite ordning på torpet, medan karlarna byggde för fulla muggar. I dag var det då bak på schemat, för att inte tala om vilket arbete jag hade med att så snabbt som möjligt få bort Davids lön från kontot. Tänk vad hemskt om det skulle börja samlas pengar där! Lyckligtvis hade vi en hel hög med räkningar som väntade så hans månadslön hann inte börja samla damm på kontot den här månaden heller. I bland är det bara för underbart att vara studerande. Speciellt när det kommer till den ekonomiska biten.

Men jag ska inte klaga, här lever jag som en prins hos mor och far, ännu två veckor får jag njuta av deras hulda omsorg innan jag är tvungen att börja leva ansvarsfullt igen. I morgon får jag träna lite på att göra nåt själv, för då praktikdagen är slut ska jag sätta mig i bilen, hämta upp min bebis (läs: hund) och sen kör vi till Vasa för att tillbringa helgen där. Ska bli otroligt skönt att få sova i egen säng. Att få sova med gubben utan att trängas på 90 cm är heller inte helt fel. Största delen av helgen misstänker jag dock kommar att gå i städandets tecken. Gubben har nog inte rört dammsugaren under dessa tre veckor om jag känner honom rätt. Sen vill man ju gärna få upp lite juligare gardiner och kanske en ljusstake i fönstret eller så. Lite julkänsla ska man väl lyckas få till bara man orkar lägga manken till. Om nån vill anmäla sig frivilligt för lite julstädning så tackar jag inte nej. :)

Nu ska jag dricka en liter vatten eller två, sen ska jag sitta en liiiiten stund och sticka innan det får bli natt för min del, har inte sovit en ordentlig natt på hela veckan och det känns vill jag lova. Vore jag smart dök jag direkt i säng nu, men jag har väl aldrig varit direkt känd för min smarthets skull.

Önskar alla en trevlig helg, om jag kommer mig för att städa så mycket som jag har tänkt hinner jag nog inte med mycket blogguppdaterande den här helgen. Men å andra sidan brukar bloggandet locka mycket mera då man har en massa annat som borde göras, så vem vet - det kanske dyker upp ett inlägg eller två under helgen ändå.

PS. Kan bara inte låta bli att nämna dagens bästa. Var på hembesök hos en tant och hon diskuterade med min handledare om hennes barnbarn. Sedan vänder hon sig till mig med frågan - "Har du några barnbarn?" Jag måste medge att jag hade liite svårt att hålla mig allvarlig när jag sade att -Nej, det har jag nog inte.
Mycket ska man väl få höra ännu innan öronen ramlar av. Jag har nog ända sedan jag var i yngre tonåren fått höra att jag ser äldre ut än jag är, men inte hade jag trott att jag ser gammal ut ändå. Fast å andra sidan så har ju min mamma barnbarn och jag tycker hon ser rätt så fräsch ut. :)


Sticksjukan

har drabbat mig. Har suttit hela kvällen (och då menar jag verkligen hela) och stickat som en tok. Tanken var att det skulle bli en tröja åt lille Leon, men vartefter jag kom längre så insåg jag att han kommer att drunkna i den, så jag tror bestämt att det blir en Pontuströja i stället. Sen minskar vi lite på antalet maskor till nästa tröja så kanske den passar Leon bättre. I vilket fall som helst så är tröjan stickad så pass långt att det bara är slutspurten kvar, alltså att sticka ihop ärmarna med fram- och bakstycket. Inte illa pinkat för att bara vara en kvälls stickande.  

Nu måste jag dyka i säng för att orka med morgondagens praktikskifte. Godnatt!

Måndag igen

Jag tror jag har börjat minst vartannat blogginlägg den senaste tiden med att jämra mig över hur fort veckorna rinner iväg så jag kan ju inte vara sämre den här gången heller, allvarligt talat - hur hinner folk med i svängarna? Jag har redan hunnit avverka mera än två veckor på praktiken, det är en månad kvar till jul och jag har snart avverkat två och ett halvt år av mina studier. Helt otroligt, känns som att jag bara följer med i strömmen och hjärnan hinner inte alls med. Det är inte helt utan att man nästan får panik mellan varven.

Har haft en fullspäckad helg som vanligt, men nästa helg har vi bestämt oss för att ta det lite lugnare. I stället för att gubben ska köra hit ( och somna vid ratten som han gjorde i fredags - tur att de har räfflade mittlinjer längs riksåttan som väcker trötta förare), så kör jag till Vasa och så spenderar vi helgen där. Ska försöka julstäda lite och fixa fram lite julsaker för att få den rätta stämningen i kåken. Sen på söndagmorgon är det första adventsgudstjänst. Jag hoppas verkligen att jag klarar mig utan någon förkylning tills dess så man får stämma in i Hosianna för full hals.

I går var vi på lilla Leons dop. Jag borde verkligen ta och bjuda er på lite bilder av det lilla underverket men jag har blivit så fruktansvärt lat vad gäller fotograferandet, har inte haft fram kameran sen vi var i Ruka. Innan dess vet jag inte när jag skulle ha fotat. Senaste södernresa tog jag ju inte ett endaste kort, har tänkt stjäla de bästa av farsgubben så är jag inte helt utan.



Hittade en gammal bild på farsans dator, titta vilken sötnos vi hade fått för tre år sedan. :)


ojdå

råkade visst somna, månne jag får nån sömn sen i kväll?

Onsdag

Mer än halva arbetsveckan har redan runnit iväg! Helt otroligt vad tiden går snabbt, tre och en halv vecka kvar innan jag byter praktikställe. Kommer inte att behöva jobba några helger nu under hemsjukvårdspraktiken och det känns verkligen skönt. Vill ju passa på och umgås med min käre make som jag ju inte ser så mycket av för tillfället.

I går var jag bjuden på tjejkväll hos min vän Emma. Hade en trevlig kväll i goda vänners lag, skratt och prat i kvadrat. Fick ju även beundra deras nya fina hem och en alldeles underbar två månader gammal Signe!

I dag har jag tillbringat kvällen hos syster yster Eva, glögg och dividerande hela halva kvällen. Söta Moah och hennes lillebror gjorde ju inte kvällen sämre. :)

Nu ska jag ta en sväng via duschen och sedan dyka i säng, två arbetsdagar kvar denna vecka.
Godnatt!

Måndag - en trött sådan

Söndag morgon/ förmiddag: Gudstjänst i Vasa.
Antal blixtar i fartkameran: 1 st. Vilken tur att man inte behöver fundera vart skattepengarna ska gå.

Väl hemkomna firades far hela dagen lång, stugan full med underbara ungar som smälter mosters/fasters hjärta och gör mig så glad till sinnes. En ruskigt god farsdagsmiddag gjorde inte heller dagen sämre.

Kvällen avslutades med Beck som kom i tv4, vilket resulterade i att det blev läggdags ett antal timmar för sent för en söndagskväll. Dessutom har ju Kira sovit i vårt rum nu när David också varit här i Kållby, vilket leder till att man vaknar stup i kvarten av att hon gnäller, krafsar eller går i rummet. Har alltså därför varit mera eller mindre avtrubbad i dag.

Gubben har dock fixat besiktning av Mazdan och nya reg.skyltar till Passaten. Nu borde jag bara få skruvat fast dem också, här i mörkret. Utmaning så det förslår.

Är godissugen som en galning, kan nån vänlig själv banka mig i skallen tills det går om?

I övrigt inget att rapportera, förutom att jag är trött, fast jag har en känsla av att jag nämnt det en eller annan gång redan. :)


Lördag

Gårkvällen fick jag spendera med två små söta killar. For hem till syrrans direkt efter jobbet och agerade barnvakt åt Kevin och Pontus. De var så söta och snälla hela kvällen så jag kunde nästan ha ätit upp dem :) Var ute och gick till Evas också men kunde inte vara där nån längre stund då killarna sov ute i vagnen och jag var rädd att P skulle vakna och vara hur hungrig som helst och sen gråta hela vägen hem. :) Men han sov som en stock, jag oroade mig i onödan. Senare på kvällen fick jag äntligen träffa min gullevän igen, har ju avklarat den första veckan som särbor nu, tur att det bara är fyra kvar.

I dag har jag lekt duktig, drog igång med lite bakande när jag steg upp och resultatet blev fyra stora vaniljkrämsfyllda vetelängder. Goda sådana, skall också tilläggas. :) Sen var mor min och jag och handlade och till gravgården för att tända lite ljus. När vi kom hem gjorde jag en hönsgryta för andra gången på två dagar, (gjorde en  i går hos Sara också ) och fräschade upp mig lite. Kvällen har spenderats i Näs där vi firade svärfar en dag på förhand. I morgon bitti blir det gudstjänst från morgonen, sen väntar farsdagslunch och farsdagskaffe här i Kållby innan man får börja ställa in siktet på en ny arbetsvecka. Trivs fortfarande riktigt bra på min praktikplats, så jag tror att de följande fyra veckorna kommer att gå riktigt bra.

Ha en skön fortsättning på helgen, kom i håg att visa alla pappor den uppskattning de förtjänar! :)

I bakartagen

Efter avslutad praktikdag hämtade jag upp min kära mor från hennes jobb. Väl hemma avnjöt vi linssoppa, god som bara den! Sedan hämtades nödvändiga ingredienser från butiken och så vevade vi  igång. Innan kvällen var till ända hade vi åstadkommit tjugo stycken rågtunnbröd, 70 st kolasnittar och 36 st chokolate chip cookies. Känner mig rätt så nöjd med dagens resultat, även om det inte hanns med nån träning. I morgon väntar ett badmintonpass igen. Har visserligen träningsvärk i armen sen sist, men nog ska det väl gå ändå.

Nu ska jag dyka i säng, i morgon väntar ännu en dag på praktiken.

Godnatt!

Hej hej!

Tänkte bara snabbt slänga in ett inlägg så att ni ser att jag nog lever ännu. Har avklarat två dagar på nya praktikstället och det känns riktigt bra hittills, får pröva på och göra saker och inte bara sitta och titta på och det känns bra.

Jobbade ju vid Snellmans i fredags, kändes att det var en tid sedan jag senast var i jobb, men jag hoppas att jag fick mina uppgifter någorlunda uträttade. Efter arbetsdagens slut drog Sonja och jag ett boxningspass innan vi åkte hem vilket resulterade i ett par lår med rejäl träningsvärk i hela helgen. På lördagskvällen visste jag inte hur jag skulle ta mig upp eller ner från wc-stolen och då börjar det bli illa.

På lördagen var vi först på gudstjänst och sedan tillbringde vi dagen tillsammans med syskon och syskonbarn. Guitar Hero talangerna återuppväcktes efter ett par veckors vila och dagen avslutades med lite Alias. Synd bara att gubben och jag är så bra på det att ingen vågar ställa upp på en match. ;)

På söndagsmorgonen väcktes vi av morsan som frågade om vi också hänger på till Tuuri. Mamma, pappa, Sara, Jimmy, Kevin, Pontus, David och jag packade in oss i husbilen och åkte iväg. Vår ansträngda ekonomi tillät inga större utsvävningar vad gäller shoppandet men det var ju hur som helst roligt att gå och titta sig runt lite. På kvällen hade vi tänkt göra en visit hos Davids föräldrar i Näs men svärmor var i jobb, så det får vänta till en annan gång. Vi var ute och körde en sväng i stan i allafall för att jag skulle vara säker på vart jag egentligen skulle på måndagsmorgonen och sedan var vi och tittade lite på hus. Resten av kvällen spenderades i Kållby där alla mina syskon och syskonbarn var samlade. Fullt hus kan man lugnt säga!

I går var då min första praktikdag som gick alldeles utmärkt och efter att ha samlat lite krafter i soffan så blev det en länk med morsan. Har så problem med ryggen när jag springer utomhus, men i går försökte jag att verkligen tänka på min hållning och det kändes faktist lite bättre. Har en tendens att luta mig lite väl mycket framåt, vilket resulterar i att jag blir så spänd mellan skulderbladen och inte kan andas ordentligt. Ska försöka trycka in flera länkar ännu i veckan för att se hur det känns.

I dag har kära lillebror och jag varit och spelat badminton. Det var riktigt roligt, men teknikmässigt var vi väl inte de mest framstående i hallen. Fast huvudsaken är väl ändå att man har roligt och rör på sig. Lite väl dyrt tyckte jag att det var, 14 € för en timme, men rike lillebrodern stod för kalaset så jag ska väl inte klaga. :)

Vad annars? Gubben har varit på ännu en arbetsintervju i dag, så där har ni ju nåt att hålla tummarna för. I övrigt har jag inte mycket att komma med. Ska väl ta och spela lite Guitar Hero, allt för att slippa ta itu med examensarbetet. Har nog fått slarvat med mig böckerna och borde i sanning ta och börja engagera mig, men var har jag glömt motivationen? Om nån hittar den får de gärna återlämna den till mig, men någon hittelön vågar jag inte lova.

Ha en skön fortsättning på kvällen!

Supergott!

Hade en trevlig kväll på Amarillo med mina vänner. Åt nästan för mycket, men är det gott så är det. :)
Nu har jag kommit mig körandes till Kållby och skall alldeles strax dyka i säng, i morgon väntar kontrollantjobb. Rätt så länge sedan sist, men vi ska hoppas att nåt finns kvar i min lilla skalle. En godnatt åt er alla!


FY

vilken tent!
Jag satt och skrev nonstop i två timmar, lämnade in sist av alla, NÄR skulle nåt sånt ha hänt senast? Fick nog dock ta en hel massa ur bakfickan och sikta ungefär sådär på högt, hade nog förberett mig lite väl dåligt, men nu är det som det är, jag orkar faktiskt inte bry mig!
Nu sveper jag snabbt ihop lite mat till gubben, sen ska jag packa, städa det lilla jag nu hinner och sedan är det Amarillo som väntar, åh vad det ska bli gott! :)
Nu återstår "bara" alla praktikdokument och sedan examensarbetet att jobba på resten av året. Nice! :)

Godmorgon!

Tog mig lite sovmorgon och har just avnjutit frukost. Nu ligger jag i valet och kvalet mellan att städa och att läsa på tent. Att jag allvarligt överväger städning framför tentläsningen borde väl säga något om tentmaterialets innehåll eller? Vi kan åtminstone konstatera så mycket att det är långt i från mödravårdtentmaterialet. (Finns det ens nåt sånt ord?)
Nåja, ville bara önska alla en riktigt trevlig torsdag, håll ut - i morgon är det helg! :)

Slutspurt

Har försökt läsa på årets sista tent i dag och det har väl gått någorlunda. Ett fokuserat varv har jag kommit mig genom pappren och ska väl skumma igenom dem ännu en gång innan läggdags. Har ju ledig förmiddag i morgon så kanske jag hinner repetera lite då också innan jag skriver tenten. Dagens tent kändes helt ok, jag är rätt så säker på att den gick bra, men som alltid när jag har den känslan så slipper jag inte undan ett litet gnagande i bakhuvudet som säger att jag kanske missat nåt viktigt ändå.
Vad annat har jag gjort? En god hönslåda åtminstone, sen har jag tömt korgen med smutstvätt också. Eller hade är väl snarare det rätta ordet, hann bara starta den sista maskinen med smutstvätt så hittar jag en hög med gubbens smutsiga kläder på bordet i tv rummet. Man blir så glad... Eller?
Martin och Soffi kom på onsdagsvisit, så jag svepte ihop en väldigt kladdig kladdkaka som avnjöts med vaniljglass. Lite vardagslyx ska man väl unna sig.
I morgon väntar då den sista tenten, sedan ska jag hem och packa för fem veckor framåt. Blir lite halvjobbigt som vanligt att bo på två ställen, en massa kläder som ska slarvas fram och tillbaka, men nog ska det väl funka på sätt eller annat. Lite synd om gubben blir det ju förstås, då han ska klara sig alldeles ensam i vårt stora hus. Eller vad vet jag, kanske han riktigt njuter av tystnaden och ensamheten. :)
Borde hinna städa i morgon också, när vet jag inte. Ska på "avskedsmiddag" till Amarillo med Emma och Frida. Det blir ju några veckor nu som vi inte ses, om man bortser från praktikseminarierna. Tror jag ska svälta mig hela dagen innan, för att riktigt kunna njuta av deras goda mat. :)
Godnatt!

Friskt vågat -

Hälften vunnet!
Jag har i detta nu avklarat hälften av mina studier! För att bli barnmorska ska man ha slarvat (eller kanske snarare slavat) ihop minst 270 studiepoäng. För tillfället står mitt saldo på 135, vilket ju borde vara hälften av 270, annars bör jag i sanning gå om kursen i läkemedelsräkning. Har jag annars också räknat rätt så borde mitt medeltal för de kurser vi fått vitsord i ligga på 4,74. En förbättring på den punkten önskas, tack. Gärna nåt i stil med 4.9999, för så mycket matte kan jag nog att jag vet att det är försent att komma upp till en femma i medeltal. :)
Jag har bara läst ett snabbt varv i pappren till mödravårdstenten. Men med tanke på att den behandlar det ämne jag tillbringat den största delen av mina fem senaste levnadsår att studera, så tror jag inte att det gör något.

Livräddare

Dagens goda gärning avklarad! 450 ml liv har tappats ur armen på mig och än så länge mår jag som en prins(essa). Mitt Hb värde var riktigt bra också, 147, så det behöver jag inte fundera på. Satt och bytte några ord med en pratsjuk pensionerad präst också innan vi (Frida och jag) begav oss hemåt igen, nöjda med vårt dagsverke.
Fick även ihopskrivet vårt arbete i utvecklingspsykologi och det blev i sanning mera omfattande än vi någonsin kunde tro, hela tjugo sidor text. Måste försöka läsa igenom det ett varv ännu i kväll, eftersom det ska presenteras i små grupper i morgon. Sen måste jag läsa på mina tenter också. Passar ju bra i kväll då man ändå ska ta det lugnt med motionerandet efter blodgivningen.
Ska slösurfa en liten stund och hoppas att nåt intressant dyker upp, så jag kan skjuta upp tentläsandet lite. Vill ju inte verka fööör aktiv.

Konstigt nog

så kan det vara riktigt roligt att läsa på tent, bara ämnet är intressant! Har läst i flera timmar på mödravårdstenten och det känns riktigt bra. Har ju ännu morgondagen på mig att läsa så det kommer nog inte att bli några problem. Sen kan det bli värre med den andra tenten som är barnets, den ungas, den vuxnes och den gamlas hälsovård. Har tyvärr inte haft den mest inspirerande läraren i det ämnet, så det har blivit att man varit borta de flesta gånger. Inte min stil att "skolka", men ibland orkar inte ens jag. :)
I morgon väntar lite skoljobb hos Frida, vi ska fixa ihop vårt arbete i utvecklingspsykologi, sedan ska vi och göra en god gärning, nämligen ge lite blod! Hoppas mitt hb har kommit igen sig sedan i somras, mätte en gång i jobbet och då var det mycket lägre än jag vanligtvis har. Mådde i och för sig inget vidare överhuvudtaget då, så jag vet inte om det kan ha inverkat.
Ringde idag till min kommande praktikplats och kollade lite när jag skulle komma och så, skönt att ha det ringandet undan, björnar och höjder går väl an, men att ringa hör nog till något av det värsta jag vet. Borde man börja på någon terapi? ;)
Nu ska jag söka mig ner till tvrummet, missade förra veckans biggest looser, men ikväll ska det inte missas. Blir så inspirerad till att träna när jag ser det programmet.
Ha en skön måndagskväll alla!

Hej å hå, luden tå

En skoldag avklarad. Ska jag vara riktigt ärlig så skolkade jag från eftermiddagens föreläsningar. Skyller på mina klasskompisar så känns det bättre. Hrrm... Tog mig till gymmet i stället för ett träningspass. Känner mig vääldigt duktig, men skulle inte ha nåt emot att det skulle visa lite resultat, jag har liksom inte så långt tålamod, vill ju att det ska synas på en gång att man kommit sig i gång med träningen igen. :)
Väl hemkommen har jag ätit älgsoppa från igår och en av semlorna jag bakade i fredags. De blev faktiskt riktigt goda, framför allt med tanke på att det var jag som bakat.
Nu ska jag ta itu med lite tentläsning, om jag inte somnar mitt i vill säga. :)

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort