Lite bilder från villavslutningen

Blåsigt och kallt, man fick nog glömma alla planer på simmande och bastubadande.
Många lager kläder på för att klara den nordliga blåsten, dessutom kom det lite regnskurar mellan varven så vädret visade sig inte från sin bästa sida.

Fick lite roliga bilder från fyrverkerierna, men med viss fara för eget liv. :-)
Två gånger tippade fyrverkeripjäserna omkull och började skjuta runt så det var att springa och söka skydd.
Fint när det spränger på himlen men inte när det viner kring öronen!


Brasan var det "krut" i, den brann ner på bara några minuter.


Inte det lättaste att fotografera måste jag erkänna!


Ser ni röken? ;-)


Aldrig fel med lite facklor!

I morgon börjar skolan, spännande! :-)

Möhippa, klassträff, shopping...

Torsdag - möhippa för min lillasyster som gifter sig om en vecka.

Vi hade en plan - tajmad och klar in i minsta detalj.
Min kusin hade planerat in en promenad med Eva (min syster) medan vi andra kusiner samt Evas blivande svägerska spökade ut oss med masker o annat grejs. Sedan hade vi lånat en paketbil som vi tejpat fast lite svarta plastpåsar på för att få den att se lite konstig ut och för att dölja reklamen som var tryckt på bilen.
När vi visste att de befann sig på en raksträcka utan hus i närheten kom vi sakta körande bakifrån, bromsade in och slängde oss ut ur bilen för att kidnappa henne.
Allt skulle ha fungerat finfint, men min kusin (hon som visste om allt och skulle hålla fast min syster) blev så rädd ändå att hon började springa och då skrämde upp min syster som även hon sprang för livet. ;-)

Det skulle jag också ha gjort om jag blivit förföljd av dessa typer:


Nåja, efter några tiotals meters språngmarch fattade hon vad det var frågan om och stannade.
Sen bar det av till Solhaga där resten av möhippegänget väntade.
Blev en trevlig kväll med gott att äta, skratt och lite annat program.



Blivande bruden designar en t-shirt.



Här övar hon sig inför bröllopet, bara brudgummen som saknas! :-)


Fredagen var min sista dag på jobbet.
Känns helt overkligt, har jobbat mera eller mindre i 8 år vid Snellmans så det är konstigt att tänka att jag inte skall dit nu.
Å andra sidan så skall det bli riktigt roligt med något helt nytt.
Fick ett bestickset som tack, alltid roligt med presenter! :-)
Sedan hade jag förstås ingen bil, hade liftat med syrran till jobbet men det var en och en halv timme tills hon skulle sluta så jag orkade inte vänta. Gubben skulle sluta om en halv timme så jag tänkte att jag börjar gå hemåt (ca 10 km hem) så ringer jag och säger att han får hämta upp mig när han slutar, det var bara en halv timme kvar tills hans arbetsdag var över. Tänkt och gjort, jag började traska, tog upp min mobil och ringde gubben. Tre signaler gick fram, sedan tjutade det upptaget i örat på mig. Ringde igen, hans mobil hade ju laddat ur, just typiskt! Traskade vidare en stund innan jag fick världens snilleblixt och ringde min kusin, hennes man jobbar på samma ställe som min så jag bad henne ringa sin man så han kunde säga åt min kära make att han skall hämta upp mig längs med vägen. Hann gå nästan halva vägen innan han dök upp, men det gjorde inget. Tur att han kom när han kom iaf, för en minut efter att jag satt mig i bilen började regnet droppa ner. 

Hem och ställa till inför klassträffen jag skulle ha senare samma kväll, blev lite annat än det vanliga "bullafikat". Lite morots- och gurkstavar, osttärningar, fruktsallad, blåbärspaj mm. Nackdelen med "plockmat" är att man bara fortsätter och fortsätter att äta trots att man är mätt för länge sedan.
Hur som helst - en trevlig kväll i goda vänners lag med en massa (nåja, 6 st) härliga ungar.



Här fastnade några av barnen på bild, Hannes, Jonathan, och Amos

Lördag - so far
Vaknade klockan åtta av att jag var döööökissnödig. Tänkte att jag smyger mig på toa och sen smyger tillbaks under täcket, men det lyckades inte. När jag kom tillbaka hade gubben vaknat och tyckte att vi skulle stiga upp så vi är i stan när dom öppnar kl 9. När jag senast steg upp kl 8 på en lördag utan att ha nån tid att passa måste vara för flera år sen.
Drog mig en liten stund men steg upp iallafall, blev att vi spenderade hela förmiddagen i stan.
Shopping för fulla muggar. Jag stod i provhytten och gubben sprang och sökte kläder åt mig.
Resultatet?
4 nya tröjor och 1 par nya jeans (äntligen). Men nu har jag hur dåligt samvete som helst, jag gillar verkligen inte att lägga ut pengar på kläder. Känns som en onödig utgift, även om jag vet att det är kläder som jag absolut behöver.
Nåja, jag sa bestämt att nu får jag INTE köpa nåt åt mig på minst ett halvt år.
Gubben var bara nöjd, han är väl led på att höra samma visa varje gång vi ska nånstans - jag har inget att ta på mig....

Sen blev det handlat lite raketer och "smällare" inför kvällens villaavslutning. Ska till min farbrors villa, blir säkert riktigt roligt. Jag har menat mig och simma, har bara simmat en gång hittills i sommar och det känns ju nog lite väl mesigt!
Med bastun varm ska man väl våga doppa sig en gång iallafall.

Återkommer med mera nyheter från KNB (KållbyNotisByrå) i ett senare skede!
Ha det gott!


Har inte tiiiiid...

...att blogga egentligen, men en kortis ska det väl räcka till.
Har stora planer för kvällen, kommer eventuellt i en senare blogg om jag kommer mig för det.

Igår fick min lilla vovve en ny leksak, eftersom hon tuggat sönder de hon haft.
Det tog ca 2 timmar så hade hon tuggat sig igenom den nya också, tack för det! 

Själv har jag en LITEN godispåse som jag smaskar ur, bra med viljestyrka, även om den inte räcker så långt..

Inget ljud från mäklarbyrån ännu, får se vad det blir av det hela.

Igår somnade jag före halv tio, undrar när det hänt sig sist? Inte i år skulle jag tro, men jag var ändå inte pigg i morse.
Frågan är om det överhuvudtaget går att var pigg om klockan ringer 4.40 på morgonen, jag tvivlar starkt.

Nu sitter jag här och skriver en massa oväsentligheter, lika bra att komma åter när jag har nåt mera vettigt att komma med! 

snabbt, snabbt...

Visningen är över, känner mig inte så hoppfull, men man vet ju aldrig.

Dagens värsta:
När man mitt under visningen ser att katten har lagt en ****hög i ett hörn i ett av rummen, stryp den katten, nån? snälla??

Gårdagens värsta ( eller bästa? )
Gubben var ute och klippte gräsmattan, jag höll på att städa här inne och hörde att han plötsligt startade bilen och höll på med nåt därute. Gick ut för att se vad och gissa om han inte kört med gräsklippartraktorn för nära kanten på det stora utfallsdiket bakom vårt. Hela traktorn nere i diket, så han höll på att försöka dra upp den med bilen. Jag frågade om jag ska hämta kameran, (hade gärna bjudit på en komisk bloggbild.) men han tyckte konstigt nog att det inte behövdes.
Jag fick sätta mig ibilen och hjälpa till med att dra upp. Man fick ju underhålla grannarna på samma gång! ;-)

Nu håller gubben på att fixa mat åt mig, sen blir det tjejträff i kväll, ska bli roligt!

Ha de gött!

Visning nr 4!

I morgon har vi äntligen en ny visning! Det börjar bli ett par veckor sen sist, så jag hade börjat tappa hoppet om att få sålt våran kåk. Nu väcks ju lite av hoppet igen iallafall. De sa ju nog också på mäklarbyrån att det är lugnare på husfronten under sommarmånaderna, så man kanske får tro att det blir flera intressenter nu när hösten närmar sig.

Idag har det varit fulla muggar på jobbet, otroooligt ökade mängder som man ska pressa igenom på samma antal arbetstimmar. Ou jee..
Känns verkligen skönt att det är min sista vecka i jobb, även om jag inte är "less" på mitt jobb ännu.

Nu har jag ju då egentligen inte tid att sitta här, fast jag har god lust att inte göra ett sk*t på hela kvällen.
Allt jag INTE gjorde i lördags har jag ju kvar nu, städa, tvätta, klippa gräs... ja ni vet...
Man vill ju ändå visa huset från sin bästa sida när man har visning.
Jag behöver ju inte städa ihjäl mig på torsdagen istället.

Jag har klassträff för mina gamla klasskompisar från Yrkes på fredagskvällen.
Ska bli kul att se hur alla bebisar har växt! :-)

Nu måste jag fixa käk åt min kära make så han orkar klippa den "lilla" gräsmattan med ca 50 cm högt gräs..
Nåja inte riktigt men...

Ha det gott, och håll tummarna för morgondagen!

Nära döden upplevelse

I går (lördag) hade jag en nära döden upplevelse.
Hade planerat in ca 150 saker att göra, klippa gräset, åka till Vasa och shoppa, städa, handla osv osv.
Vaknade klockan nio av att min kära make knuffade mig i sidan och sa att det är så vackert väder så det blir segling idag.
Jag mindes förra gångens segling och kände mig inte riktigt överförtjust, men steg efter en stund upp och kikade ut genom fönstret, såg att det blåste väldigt sakta, knappt så trädtopparna rörde sig, så jag tänkte att nåja, jag ska väl klara av det.
Började ställa mig i sakta mak för segling och mannen undrar vart jag ska?
Vi ska ju och segla, säger jag halvsurt.
Nej, du får inte komma med, säger han då, du minns hur det var förra gången, jag vill inte ha med en som inte gör som jag säger i båten.
Jag visste att det var sant,, men gissa om jag blev sur! Efter nån minuts surande
( av mig ;-) ) gav han sig och sa att jag fick komma med, bara jag lovar att göra som han säger.
Nåja, ställde oss klart och körde till hamnen, inga vansinniga vindar som sagt och när man tittade ut från hamnen så kom det lagom små vågor, inget att bekymra sig om iaf.
Vi hoppade i och styrde ut mot havet för att få bra vind i seglen.
Här börjar min mardröm.
Vad tror ni möter oss när vi kommer ut mot "öppna havet" om inte vågor!
Och inte dom små krusningarna som man såg från hamnen utan riktiga bjässar som bara blev större och större.
Jag brukar inte vara rädd på sjön, men jag kände hur jag fick en STOR klump i magen, men tänkte att jag säger inte ett pip, som jag gnällt för att få komma med!
Jag satt vid rodret och gubben började dra upp seglen, han har ju inte den största segelvanan ännu så det tog ju en stund, säkert tio femton minuter. Jag satt och var räddare och räddare, försökte skämta och säga att nu får vi nog snart börja sjunga "Min båt är så liten.... ". Vi körde rakt ut, farleden går ganska rakt norrut ganska långt och vi hade vågorna rakt emot oss. Min panik bara växte och växte, för jag visste att när remmarna tar slut skulle vi svänga nästan 90 grader och jag hade inte riktigt på klart var nästa remmare var, jag såg inget för att seglen skymde sikten och jag visste att när vi svänger får vi vågorna från sidan. Vågorna var vid det här laget ca 1,5 meter höga (min mans uppskattning) jag tyckte dom var höga som hus.
Fullständig panik! Eller "sansad panik" som jag försökte förmildra min dom till i efterhand.
Jag sa bara - Nej nu byri ja pyyl. (gråta) och började skratta. Men sedan rann tårarna som floder ner för mina kinder.
Jag är absolut ingen fegis, så om jag är så rädd att jag t.o.m. börjar gråta, så är jag verkligen rädd!
Jag kände mig så otroligt dum, vad skulle jag och segla för?!! Tänkte att nu blir gubben så arg att han sparkar mig ur båten. ( nåja kanske inte såå arg men.. ) Men han bara kastade en blick på mig och tog ner seglen på nån minut.
Gissa vilken lättnad när jag fick lämna över rodret till honom strax innan vi skulle svänga av.
Visst, vågorna var jätteotäcka, och båten gungade som jag vet inte vad när vi åkte upp och ner på vågorna, men jag kände att med honom vid rodret blir färden många gånger säkrare.
Om en stund var vi inomskärs och vågorna försvann, vi puttrade på i sakta mak, drack vårt medhavda kaffe och juice och åt lite smörgåsar.
 Efter en tre timmars runda var vi tillbaka i hamnen. ( nästan så jag kysste marken när jag fick stiga i land ;) )

Åkte till svärs ett par timmar, sedan hem och på kvällen var vi och hälsade på Dantti, Nina och Moa. Goa Moa, hon är bara för kul, blev många skratt åt hennes miner och otaliga försök att berätta olika saker.
Sen, sent, sent kom vi oss hem, och har sovit myyycket länge idag, läst lite mellan varven och sedan sovit igen.
Gubben värmde Kokkikartanos lasagne - rekommenderar varmt - den är supergod! Så nu sitter jag här och försöker beskriva gårdagens dödsångest! ;-)

I morgon börjar min sista arbetsvecka, sedan börjar skolan.

Ska bifoga en bild av vågorna, men tyvärr blev bilderna inget vidare, sen tog batteriet i kameran slut.
Vågorna ser pyttesmå ut på bilderna, så ni kommer att tro att jag är en fegis, men jag lovar - de var mååånga gågner större än de ser ut på bild!



Horisonten är sned - jag vet, men försök själva ta ett rakt kort, när det gungar som om det hade betalt.
Kände mig avundsjuk på den stora båten som syns i bakgrunden, den såg inte ut att ens röras en gnutta extra pga vågorna.



ännu ett snett kort - här har gubben just fått överta rodret, han sitter helt lugnt och t.o.m. pratar i telefon.

Nu skiner solen - kanske en promenad vore på sin plats?!

tomt

det är helt tomt i mitt huvud.
Inga ord hittar sin väg genom fingrarna ner till tangentbordet och vidare till skärmen.
Blackout? Burnout?

Jag är hungrig.
Min axel är sjuk.
Jag är trött.
Min katt har mask, han spydde ca 3 liter på min vardagsrumsmatta igår :-(
Nu har han innegångsförbud tills avmaskningkuren är avslutad.
Min hund fortsätter uträtta sina behov på mitt köksgolv.
Jag har huvudvärk.

Jag är gnällig idag.

Grattis till min kära mor som fyller år idag!

Puts väck

är mitt födelsemärke! Var och hälsade på farbror doktorn i dag och det tog inte många minuter för honom att gröpa bort lite ur axeln på mig. Så nu får jag vänta två tre veckor på provsvaren innan jag helt kan släppa alla hypokondriska inslag för den här gången. Rätt så snygg och trevlig doktor också, kanske man skulle börja leta efter flera märken att skära bort ;-)
Nej, skämt åsido, kostade hela 97!! € att vara inne ca 15 minuter, och då var redan Kelas del på ca 47 € bortdragen, så med den taxan hoppas jag att jag inte hittar flera födelsemärken som ser konstiga ut.
(Kela är det samma som FolkPensionsAnstalten i fall nån inte förstod ;-) )

Annars händer ingenting speciellt, dagarna går, ingen hör av sig ang. huset, skolstarten närmar sig med stormsteg.
Tycker bestämt att nåt kunde börja hända nu, vill INTE betala huslån många månader till.

Ang. vår södernresa så blev det inget av den sist och slutligen. Jag ringde och avbokade och fick tom. 200 € tillbaks, så det tackar och bockar man ju för.

Någon som har nåt tips om hur man får en hund rumsren? Jag tycker att jag börjar ha prövat allt, utom kanske propp i hålet. Nu den här veckan har jag gett henne mat bara på mornarna, för hon har så långsam matsmältning, gick bra ända tills i dag, när jag kom hem hade jag en trevlig överraskning på köksgolvet.
Hon är världens sötaste hund annars så jag tycker det är tråkigt att det här med var man uträttar sina behov inte ska fungera.

Har haft vår bil på service idag. (Säkert billigt :-( )  Jag hoppas problemet med gasen är fixat iaf. Inte så roligt att hamna och stanna längs med riksåttan om den råkar få en gasattack helt plötsligt.

Nu hungrar jag ihjäl om jag inte får nån mat, så det blir inte längre än så här. Hej!

Helgen

Det har varit full rulle hela helgen. I fredags ringde min syster och bad mig komma och sova över, så jag åkte dit efter att ( äntligen) ha fått städat. Hade en trevlig kväll i goda vänners lag, med mycket gott och mycket skratt.

Lördagen spenderades på stan och kan ni tänka - jag SHOPPADE! inte illa va? ;-) Fick köpt mig två tröjor, skulle ännu behöva uppdatera mitt jeansförråd, men det får bli en senare fråga.
Hade främmande på kvällen, ännu mera ätande - ännu mera skrattande, hade alldeles ont i magen till sist.

Söndagen fastnade jag i en bok som jag lånat av en kompis. Leota´s garden av Francine Rivers. Tog hela förmiddagen och lite till innan jag läst ut den, uttalar alltid orden i huvudet när jag läser på engelska så det tar mycket längre än om jag läser på svenska. Gubben fick t.o.m. fixa mat, jag var för uppslukad av boken för att kunna utföra nåt vettigt. :-)

På kvällen var vi till torpet, satt där och hängde och lät oss övertalas att trots allt komma på resan i höst, även om vi redan egentligen hade bestämt oss för att inte åka. Mycket velande som sagt, kanske det hinner ändra ännu, är ju inte 19:e förrän i morgon. 8-)

Till sist måste jag bjuda på en komisk händelse som handlar om en av mina kusiner.
Hon var inne i en skoaffär och provade skor tillsammans med min syster och mina föräldrar. Plötsligt fick hon syn på ett par jättefula skor och började skämta om att dom skulle hon ha. De var nummer 37 och hon har vanligtvis 38-39 i skostorlek så hon kämpade och stampade för att få på sig skon. Plötsligt kommer en kvinna fram till henne och då inser min kusin att det är kvinnans skor hon försöker klämma på sig. Snacka om pinsamt! Jag skrattade så tårarna rann när hon berättade om händelsen för mig, önskar att jag varit den där flugan i taket som fått se på. :-P

Nu borde jag stiga upp härifrån och göra nåt vettigt, har kläder att tvätta, mat att fixa osv osv..
Men det gråa och trista vädret är inte direkt någon höjdare för motivationen.

Lika bra att bita i det sura äpplet och börja på annars blir det aldrig gjort.
Hej!


4 år

I dag har vi varit gifta i 4 år. Man börjar ju undra vart tiden har tagit vägen, tycker att det inte alls var länge sen vi gifte oss.
Om man tittar lite på vad man hunnit med under åren så får man väl konstatera att det måste vara en tid sen iallafall.

I bland tänker jag på hur mitt liv skulle vara om jag blivit gravid nästan genast efter vi gifte oss. Skulle mitt liv vara bättre, sämre, lyckligare, jobbigare? Det här är saker som man förstås inte kan veta, men man kan ju alltid filosofera lite.
Även om ofrivillig barnlöshet många gånger känns som något av det jobbigaste som finns så kan jag ändå känna en tacksamhet över att vi har det som vi har det.
Jag tror att om vi fått barn tidigt i äktenskapet så skulle vi inte ha den relation som vi har idag.
Vi har getts tid att mera kunna umgås bara med varandra, både på gott och ont. Även om man många gånger har "nött" på varandra så känns det som om vi på det viset också anpassat oss efter varandra, blivit mera sammansvetsade. 
Jag tror att vi har behövt den här tiden för att mogna, både som individer och som makar.
Vi har hunnit uppleva saker på tu man hand. Det har blivit ganska mycket resor, både fysiskt och på det känslomässiga planet. Vi har kunnat göra saker utan större planering, följt stundens ingivelse utan att behöva ta hänsyn till någon som är helt beroende av en.

Ingen skall missförstå och tolka det så att jag skulle uppleva barn som något negativt, tvärtom - inget skulle vara mera välkommet än ett barn, att bli mamma är min högsta önskan. Men jag är de flesta dagar nöjd med vår tillvaro, försöker vara tacksam för det vi fått istället för att grämas över det vi inte fått.

Jag har slösat flera av mina bästa år på att enbart, enbart, enbart tänka på graviditeter, barn, barnlöshet osv. Det var det enda mitt liv kretsade runt och samtidigt har jag aldrig mått så psykiskt dåligt som under de åren. Just nu känner jag att jag kan leva i nuet, känna tacksamhet och glädje och det är jag ytterst tacksam och glad över!

Nu är det färdigt filosoferat för den här gången, min älskade make säger att maten är serverad. Nöt innerfilé - låter det gott? Åtminstone tycker jag det!

Ha det fint!

Tisdag - gäsp!

Min soffa och jag har haft väldigt mycket kontakt idag.
Nu ska jag gå och se om det finns nåt varmt vatten i huset, sen ska jag ta en låååång dusch innan jag fortsätter mitt sammanträde med John Blund.

 Fortsätter i reseminnenas tema


Vandringen genom Samaria ravinen har börjat!  Om de bara visste vad som väntade dem ;-)


Hisnande höjder


Samaria - den övergivna byn


Järnportarna - behöver jag nämna att man kände sig väldigt, väldigt liten... ?


Dagen efter - lagom möra i benen kan jag tillägga!

Dagens dos av reseminnen - håll till godo!  ( Speciellt Mia! ;-)  )


Ny vecka, nya möjligheter!

Okej, jag erkänner, rubriken var ett krystat försök att låta positiv. Jag är döööötrött, men tänkte att det är bäst att inte sova nåt efter jobbet utan gå och lägga mig tidigare i kväll istället. Det tänker jag iofs VARJE kväll, men det lyckas en gång av hundra.

Känner mig duktig när jag satte i gång med matlagningen direkt jag kom hem, även om det bara blev några flottiga tortillas. ;-) Gubben var nöjd, det är huvudsaken. Måste passa på och rekommendera creme fraishe ( stavas?) med färdiga kryddor i. Blev vitlök och örter denna gång. Även om jag inte är nåt vitlöksmonster ( som gubben) så var det jättegott. Måste pröva nån annan kryddblandning nästa gång. Verkligen en hit.

Födelsemärkets dagar är räknade. Fick en tid till den 20:e augusti kl.12.10 alltså tio minuter efter att andjakten börjat. ;-)
Vilken tur att jag inte är andjägare, haha! Lockar i vilket fall inte alls att låta sig skäras i lite här och där, men bättre att ta det säkra före det osäkra. ( hypo... ja, ni vet)

Jag borde sluta att titta i spegeln, i lördags upptäckte jag till min stora fasa att jag fått en massa pigment förändringar på axlarna. Hade tydligen bränt mig mera än jag trodde för nu faller min hud av i små små flagor på axlarna och armarna. och det som lämnar kvar ser allt annat än snyggt ut. Högmod går före fall. eller hur var det nu?? Jag får väl skylla mig själv, jag vet att man borde använda solkräm med ordentlig solskyddsfaktor. men orka?!?? 

Har forfarande inte bestämt oss angående södernresan. Den skall betalas den 19:e denna månad så vi har ju några dagar på oss att vela ännu, men jag tycker att det skulle vara skönt att ta ett beslut. Ännu bättre tycker jag att det skulle vara att känna att man tagit RÄTT beslut. Lider allt som oftast av beslutsångest, även efter att besluten är tagna.

Nu tror jag att jag ska ta sällskap av en bra bok och glömma allt som heter födelsemärken, jobb, och besluttagande för en stund. Man måste ju njuta lite mellan varven också!



Här lite bilder från Kreta, maj -07



Mitt resesällskap poserar i hamnen i Hania.


Blev inspirerad

av Mela och ville testa jag också!
Man ska väl ta det med en nypa salt, men... ;-)



Din personlighetstyp:

Allvarliga och lågmälda. Söker trygghet och ett lugnt liv. Ytterst noggranna, ansvarstagande och pålitliga. God koncentrationsförmåga. Ofta positiva till att upprätthålla existerande traditioner och institutioner. Arbetar hårt och är välorganiserade. Målinriktade. När de väl bestämt sig kommer de nästan alltid att framgångsrikt slutföra sina projekt.


Kärriärer som skulle kunna passa dig:

Företagsledare, operativa chefer, administratörer, kamrerer, banktjänstemän, poliser, detektiver, domare, advokater, läkare, tandläkare, programmerare, systemvetare, dataspecialister, revisorer, elektriker, matematiklärare, maskiningenjörer, stålarbetare, tekniker.



Står inte att jag skulle passa som barnmorska, men läkare är väl nära nog! :-P

Jag kom i håg att jag lovat en bild av min pion när den slagit ut, sent om sider kommer den nu!



Nu börjar det bli sent, hade tänkt kolla en film, men jag tror att John Blund får förtur i kväll.
Även om jag sovit ett par timmar redan i eftermiddags, är man trött så är man! ;)

På tal om film så köpte jag på nätet en film jag kikat länge på, men smart som man är så hade jag ju beställt en i HDDVD format så vår DVDläsare kan ju inte läsa den. Gaaahhh!! Ibland blir jag så retad på mig själv, man kan ju kolla efter lite bättre INNAN man beställer och INNAN man öppnar förpackningen. Nåja, den var inte så dyr, men det retar mig att inte kunna se den nu när jag har den. Får ta en till titt på sidan och se om den finns i vanligt DVD format, annars får jag säkert tag på den i nån butik, men de är vanligtvis dyrare där.

Nu kommer jag plötsligt ihåg att jag har en maskin full med nytvättade kläder att hänga och klädstrecket är redan proppfullt. Var hitta orken? Det är verkligen betungande med dessa i-landsproblem, eller?

Jahapp, möte i helgen, ska stå i diskhörnan hela söndagskvällen och skaffa mig "russinfingrar". Hoppas att vädret visar sig från sin bästa sida, det ser inte vidare hoppfullt ut just nu.

Ha det gott!!

Nya frillan och lite sommarfeeling



Nästa gång tror jag att jag tar det lite kortare, det växer med raketfart!



Våran "lyxyacht" ;-)



Sommarkväll ute i Larsmo skärgård,härligt, härligt!

Ett födelsemärke

I går kväll när jag kastade en blick i spegeln såg jag ett födelsemärke på min högra axel. Födelsemärken har jag gott om så inget speciellt med det, men just det här såg inte ut som det skulle. Min hypokondri drabbade mig genast med full styrka, tyckte mig se alla möjliga förändringar i utseendet och visst i världen kliade det lite också. Tänkte genast att jag måste ringa och beställa tid för att ta bort det. Men när jag äntligen kom mig hem från jobbet, slagit upp telefonkatalogen, sökt efter numret till läkarcentralen och dessutom ringt dit, så hör jag bara en inspelad röst som säger att de stängt för dagen. Just typiskt! 
De flesta som känner mig vet att jag hatar att ringa, så om jag en gång kommit mig så långt att jag ringer kunde de väl ha vänligheten att svara. Bättre blev det inte av att jag märkte att jag redan hade numret dit  sparat i min mobil. Jag kunde ha ringt redan i morse om jag vetat. :-(
Så nu får jag dras med min hypokondri och mitt födelsemärke en stund till. Men i morgon ringer jag, var så säkra på det!
Kanske borde jag ringa till frissan nu när jag ändå har upp ångan. Skulle inte vara en dag för tidigt! Ja det tror jag att jag skall göra.

Haha! Det gick enkelt, fick en tid redan till klockan fem nu i kväll, alltså om en och en halv timme. Borde man börja fixa mat då kanske?

Blev lite kortare blogg än jag tänkt men "vi taar i pånyytt som tå Hanna harva! "


Trött, trött, trött...

Jag kom inte ihåg att man blev så här trött av att jobba, benen känns som bly och ögonlocken bara hänger. Igår kväll när jag gick och la mig så kändes det som om hela sängen rörde sig av och an så fort jag stängde ögonen. Fick ligga med ögonen öppna för att inte bli för yr, inte så lätt att somna då!

Idag fick jag äntligen postat mina betygskopior, så de borde ju rimligtvis hinna fram innan den 13:e. Så mycket ska man väl lita på posten iallafall! :-)


Har räknat ut att om jag pendlar varja dag så far det minst 100 € i veckan i bränsle. Förstår ni om jag hoppas att vi får sålt huset snart? Med ett lite futtigt studiestöd på knappa 300 i månaden så reser man inte många månader. Har ju dessutom lån och huskostnader..  :-(


Jag får väl cykla ;-)


Nu gapar gubben om att jag måste plocka upp efter hunden, hon har spridit en massa papper längs golvet...!


Jag överlevde första dagen efter semestern!

Det var inte ens så jobbigt som jag tänkt mig, inga vansinniga mängder att packa och t.o.m. sekunda lagret var i någorlunda ordning när jag kom. Så jag kanske åker till jobbet i morgon också. ;-) 

Jag hade fått ett mail från skolan att jag inte bifogat mina betygskopior när jag meddelade att jag tog emot min studieplats. Jag hade inte fattat att de ville ha dem en gång till. Visserligen stod det på pappret, men jag tänkte själv ( vilket man tydligen inte skall göra) att jag hade ju med dem när jag sökte in, de kan väl inte behöva dubbla???!! tydligen behövde dom det, till vilken nytta kan man ju fråga sig.

Nåjapps, får ta och kopiera och posta dem i kväll nu då, så blir jag ju inte utan att göra. Stor risk att man blir utan att göra när huset ser ut som ett bombnedslag, dessutom ökar mängden smutstvätt när man börjat jobba igen. Hohho.. ;-)

Har konstaterat att jag behöver en massa nya kläder inför skolstarten, har nästan inga kläder man kan visa sig bland folk i, bara en massa gamla nötta kläder som man använder i jobbet under vita kläderna. Och jag som blir galen när jag tänker på att shoppa.. :-(

Har även börjat fundera över resan vi ska göra nästa månad. Känner mig väldigt tveksam till att åka just nu. För det första skulle jag behöva pengarna till annat och för det andra har jag just börjat skolan när vi åker och det känns inte så kul att missa över en vecka såhär i början. Säkert jobbigt nog att ta in allt nytt utan att man är borta. Men samtidigt känns det som om man vore en liten "svikare" om man inte kommer med på resan. Får fundera med gubben vad han tycker.

Nu borde jag aktivera mig med annat, gräset borde klippas, usch vad tråkigt! :-( Förutom alla myggor, bromsar och flugor är gräsklippandet den stora nackdelen med sommaren. Nåja, bara att spotta i nävarna. Men först lite käk!

min sista sovmorgon...

...innan jag börjar jobba igen. Har varit så otrooligt skönt med semester, har njutit i fulla drag, speciellt de senaste dagarna då vädret visat sig från sin bästa sida. Nu gäller det att fokusera på jobbet i fyra veckor och sedan är det bara skola för hela slanten.

Vårt främmande åkte hem nu imorse, de har varit här sen förra veckans torsdag och jag måste erkänna att det gått över alla förväntningar. I vårt "lilla" hus ryms det gott och väl mera än två personer. ;-)  Blir att försöka anpassa sig till vardagen igen med jobb, tidiga mornar och bara hunden och katten att umgås med, ja och så gubben förstås, men han sover mest.. :-P

Blev en liten grillfest igår, vi hade köpt en nöt innerfilé på nästan två kilo, och det fixar man inte att äta upp på några stycken så vi bjöd hit några av gubbens syskon, blev en riktigt trevlig kväll med mycket ätande. Till och med vår lilla bollgrill visade sig från sin bästa sida och köttet blev hur gott som helst. Jag skulle aldrig klara av att bli vegetarian, jag är alldeles galen i kött, speciellt nötfilé helst "medium" så köttsaften nästan rinner ur biffen när man skär i den. Tyvärr verkar det som om jag ALLTID gillar sånt man inte borde äta så mycket av, månne jag hittat orsken till mina extra kilon? ;-)

Om bara gubben skulle orka sig upp nu så skulle jag dra med honom på en promenix, han lovade igår att från och med i dag så skulle vi bli sååå duktiga med vårt motionerande och det tänker jag inte låta honom glömma i första taget. Bara en och en halv månad kvar till vår södern resa, skulle kännas bättre för ens ego om man hade fixat bort några valkar tills dess.

Nåja, färdig gnällt, man ska vara tacksam över att man är frisk, eller åtminstone nästan!

Ha de gött!



Lördag

Vad har hänt sen sist då?
Onsdagen blev en heldag på sjön, med segelbåten dessutom. Vi tyckte att det gick lite tungt när vi styrde ut från hamnen och när gubben började kolla lufttankarna var dom fulla med vatten. Det blev att ta till pumparna. Gubben pumpade vatten för allt vad han var värd och jag fick den stora äran att sitta vid rodret. Vi puttrade på i lagom maklig fart. (med snurran naturligtvis, det var ju så gott som vindstilla) Några hundra kilo lättare kom vi fram till Börsskärsgrynno, tog en paus och åt lite mat. Sedan styrde vi mot Ninas föräldrars villa.
Ute på börsskärsfjärden blåste det lite så gubben tyckte att nui hissar vi segel. Sagt och gjort, gubben hissade för allt han var värd och jag försökte styra efter bästa förmåga. Det var inte med många knops hastighet vi rörde oss framåt, men jag tyckte att det var alldeles tillräckligt. Jag hade ju aldrig seglat förut så jag kände mig lagom osäker.
När vi svängde av mot Stockösund fick vinden bättre tag i seglen, men snart måste vi kryssa i motvind och då tyckte jag att det fick räcka. Även om sjökortet visade att det inte skulle finnas några stenar eller grynnor i närheten ville jag hålla mig så långt som  möjligt i farleden och det var ju inte det enklaste när vi skulle kryssa.

När vi närmade oss vårt mål fick vi helt enkelt konstatera att vår båt gick för djupt, efter otaliga fastkörningar i lerbottnen och en gång upp på en sten så gav vi upp och ankrade där vi fastnat i bottnen en bit utanför villan och de andra fick hämta oss med roddbåten.
Spenderade resten av kvällen i gott sällskap med mat, bastubad och en simtur i kvällssolen.
Sen märkte vi att vattnet höll på att sjunka så vi insåg att om vi skall slippa hem skall vi åka nu, annars är vi fullständigt fast i leran. VI roddes ut till båten och gissa om vi satt fast. Jag fick hänga i masten och luta så långt över kanten som jag bara kunde och sakta sakta segade vi oss loss ur leran. Efter en timmes puttrande var vi tillbaka i hamnen.

Torsdag - ännu en dag på sjön. Omväxlande aktiviteter inte sant? ;-)
Det blåste ganska rejält så jag var väldigt tveksam till attt ge mig ut på sjön med segelbåten, men gubben skulle prompt ut. När vi fått inplockat alla saker i båten och skulle ge oss i väg så hade vi glömt "startbandet" till snurran hemma, gissa om jag blev lättad?! ;-) Blev en tur med farsans Kulla i stället.
Var och hälsade på till min mosters villa några timmar och sen åkte vi till Rågören. Samma sak denna gång, inte en kotte på plats. Vi fick så lov att grilla våra Nisses biffar själva och äta i all ensamhet. När vi kommit så långt att vi ätit klart hade det blåst upp en hel del mörka moln och åskan mullrade i knutarna. Vi beslöt att hoppa i båten och styra mot hamnen så snabbt snurran kunde gå. Hämtade Gubbens systers kvarglömda toalettväska från Börsskärsgrynnan och fortsatte. När vi kommit i hamn och plockat ur båten började de första regndropparna komma ner. Snacka om tajmning! 
Fick främmande på kvällskvisten så det blev läggdags rätt så sent.

Vaknade med ett ryck på fredagen då farsan ringde från jobbet. Mina kolleger hade slarvat bort manualen till en av maskinerna och ingen hittade originalet på datorn. Tyvärr var jag inte till stor hjälp, man hinner glömma mycket på knappa fyra veckors semester. Sen skulle jag väcka gubben vid halv åtta, så jag fick inte långa stunder oavbruten sömn den natten. Låg och drog mig länge istället. När jag äntligen orkade upp for jag och hälsade på min syster yster i Furuholmen, satt och hängde i soffan och pratade strunt, åt gott på Strandis och vips så var klockan nästan sex på kvällen. Gubben ringde att han kommit hem och syrrans karl kom hem från sitt jobb. 
På kvällen var vi och hälsade på till torpet, tittade på en gammal film med Jönssonligan och var allmänt slöa.

I dag har det blivit en rekordlång sovmorgon, och snart kanske även gubben hittar upp ur sängen, undrar vad man ska hitta på idag då??

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort