Söndag

med lite sovmorgon, nötbiffar, potatismos och peppargräddsås, snabbstädning, trevligt främmande och tyvärr inget skoljobb gjort ännu. Men kvällen e ju lång... eller hur det nu var! :) Snuvan håller dock fortfarande i sig, hoppas det inte blir nån långvarig förkylning, det har vi inte tid eller ork med för tillfället.
Hoppas ni har haft en bra helg!

Lördagkväll

Har nu inte gjort sådär överdrivet mycket i dag, men kom åtminstone en bra bit på skolarbetet. Ska läsa två vetenskapliga artiklar i morgon och se om jag får ut nåt av dom, sedan ska Anette och jag försöka få ihop allt till ett vettigt arbete på måndag efter skolan.
Tog en timme att diska idag, helt otroligt vilket diskberg vi hade. Då var det ändå inte länge sen jag diskade senast. Gissa om man inte skulle ha nåt emot ett lite större kök med rum för diskmaskin?
Sen blev det risgrynsgröt till kvällsmat, hör nog till mina favoriträtter. Har man dessutom hembakt bröd med skinka och ost till så blir det ju bara för gott!
Kvällens program består av Robinsonfinal, andra planer finns inte för tillfället. Ska bara ta det lugnt o njuta av min söta hund och kära make. Hoppas ni också har en riktigt skön lördagskväll!

Typiskt

Att kombinera sovmorgon och mardröm...
I och för sig är det ju skönare att vakna de gångerna.
Nu väntar ett rätt så fullspäckat program, lägenheten är en enda röra
och trevliga skolarbeten väntar.
Det är bara att börja "snåra" sig igenom dan, ha en bra dag alla!

Zumba

Kunde äntligen dra i väg på veckans första träningspass! Oj vad skönt, hade kunnat hålla på minst en timme till. Magen har varit rätt så hyfsad i dag, inte toppenbra men tillräckligt bra för att man ska orka träna. Dock känner jag tyvärr att jag nog har en förkylning i antågande. Var ju förkyld innan julen och hade hoppats att det skulle räcka med den dosen, men tydligen inte. Så det är bara att instämma med flickan som började blöda näsblod: " E int i he eitta så er i ha ana!"
Just nu är mitt största dilemma följande: Skall jag ta ett ordentligt tag i mitt sockerberoende och strunta i fredagsgodis eller ska jag ta till en av alla ursäkter jag kan hitta på? (Dom är jag bra på...) Få se nu - jag har ett tentresultat att fira, jag har ju varit duktig och tränat i dag, det är synd om mig då jag håller på att bli förkyld, ja, ungefär så...
Sen kan jag ju förstås motargumenten också; FYYYYYY för socker, en massa kalorier, magen kanske blir åt skogen igen, högst troligen äter jag för mycket så jag börjar må illa och jag kommer att ångra efteråt att jag åt.
Ni fattar vilket dilemma va? Dagens i-landsproblem! :)
Hoppas ni har en riktigt trevlig fredagskväll i sällskap med nån ni tycker om!

Helgen är räddad

Skrev tent i morse, tyckte den gick någorlunda men en av uppgifterna där man kunde välja ett eller flera alternativ var jag väldigt osäker på och när vi kom ut från tentskrivningen och som vanligt diskuterade svaren så visade det sig att jag svarat annorlunda än de andra jag diskuterade med. Bedrövelsers bedrövelse.. Jag var helt övertygad om att det skulle innebära att jag bara fick fyra i tenten (jordens undergång, ni fattar...) så under den följande föreläsningen vi hade om olika kriser och personlighetsstörningar så kom jag på mig själv med att ideligen sitta och grämas över det jag svarat.

Sen kommer man hem, kollar winha mest i förbifarten, ser att dagens tentvitsord redan är insatta och jag har fått en femma! Brukar sällan känna mig nöjd ändå, trots att jag oftast får femmor, men den här gången kändes det verkligen skönt. Så för min del är helgen verkligen räddad, även om jag har ett skolarbete som jag nog får sätta många av lördagens lediga timmar på.

Vill klargöra att jag vet att både vitsorden fyra och tre är goda vitsord. Tyvärr så spelar det ingen roll för min del, får jag inte en femma så känns det som om jag skulle ha fått underkänt. Får andra en fyra eller en trea (eller en etta eller tvåa för den delen) och är nöjda med det så tycker jag naturligtvis att det är bra. Jag har ju inte några krav på andra, bara på mig själv. Förutsatt att det inte är nåt grupparbete, i såna fall kan jag bli väldigt besviken på personer som inte bjuder till utan helst bara åker snålskjuts. Ofta säger jag inte till utan gör bara i rena ilskan dubbelt arbete för att ändå få ett gott vitsord, men med tiden lär man ju sig vilka personer man fungerar bäst tillsammans med.

Jag vet också att mina höga krav på mig själv inte direkt gör det lättare att orka med skolan, vardagen eller livet i allmänhet. Jag vet att jag inte borde låta det bli en så stor del av mig själv att när något misslyckas i skolan (läs: det blir en fyra som tentresultat), så känner jag att jag är helt misslyckad som människa. Jag vet att när man vill att allt ska vara perfekt så åker man med ett dunderbrak i marken när som helst. Jag vet allt det där (och säkert lite till), men det jag inte vet är hur jag ska göra något åt det. Eller om jag ens vill göra något åt det...

En liten förbättring

Har inte haft lika ont i magen nu mot kvällssidan, tentläsningen har gått si så där, har haft ett öga på tvn mellan varven, måste ju absolut följa med Robinson så här på slutrakan. Men vi ska hoppas det går vägen, känns som att det mesta sitter någorlunda.
Bröden är också bakade, blev rätt så goda, morotsbröd med en smula anis i.
Nu ska jag ut med Kira på en sista pissetur, sedan är det läggdags. Lär ska bli kallt i morgon, förhoppningsvis startar bilen för gubben har lovat skjutsa mig. Hur jag sen ska ta mig hem är en annan fråga. :)
Godnatt!

Håhhåå jajjaa...

Fjärde dan i oskick, sov dåligt i natt också pga magen, tror jag säger upp kontraktet med den snart. Var tvungen att cykla till och från skolan i dag i värsta snöstormen, det var inte bara en gång jag funderade allvarligt på att vända tillbaka hem och skita i allt vad skola heter, men på något konstigt vis så kom jag mig dit, överlevde en föreläsning i inre medicin och kom mig också hem. Lyckligtvis var det inte lika mycket motvind på hemvägen, då misstänker jag att jag hade slängt mig i drivan och väntat på att nån skulle ringa efter bärgningshjälp.
Prio ett idag är förstås tentläsningen, sedan har jag tänkt att jag ska hinna baka bröd också, i ett anfall av spariver köpte jag jäst i stället för färdigt bröd i går när jag var och handlade. Dock har jag ingen större lust att baka för tillfället då köket redan ser ut som ett bombnedslag och jag hittar inte någon ork eller motivation att röja upp där heller.
Saknar träningen nåt fruktansvärt, men med magen upp och ner och benen som spagetti så misstänker jag (med dagens cykelerfarenhet i bagaget) att det inte är den smartaste idén att sätta i väg till gymmet i det här skedet. Får försöka överleva och eventuellt hitta nån lämplig donator för ett magbyte.
Inte den mest positiva idag som ni märker, får hoppas det går över med åren!

Tredje dan

med magont/illamående, börjar bli rätt så trött på det nu. Har inte kunnat träna nåt ännu den här veckan, snart kryper jag ur skinnet! Kan inte äta helt normalt heller, så för en gångs skull går vikten ner i stället för upp, vilket den vanligtvis gör när jag inte tränar. Föredrar dock normalt ätande och tränande som viktminskningsmetod!
Började åtta i dag, skulle cykla, men eftersom gubben var ledig var han så snäll och steg upp i morse och skjutsade mig till skolan, sedan när jag skulle cykla hem så var stormen i fullt intågande så han fick hämta mig också... :)
Var via butiken och handlade lite mat för att fylla vårt tomma kylskåp och sedan bestod dagens middag av tortillas. Sedan har det bara blivit att ta det lugnt. (för tredje dan i rad, hrrmm...) Har inte varit riktigt duktig med tentläsningen ännu heller, men har bara föreläsningar på förmiddan i morgon så jag hoppas att jag kommer mig för att läsa när jag kommer hem, annars blir det att ta det "på talang", var jag nu månne ska hitta den.
Nä, nu ska jag dyka i min nypåfyllda fruktskål och fortsätta ta det lugnt. Så jag bara inte överanstränger mig. ;) Ha en bra kväll!

Måndag

En dag fylld av besked, både roliga och mindre roliga, men allt har väl sin mening. Har dock mått pyton hela dagen, var rädd att jag dragit på mig nån magsjuka under våran tripp norröver, förutom att jag haft magont och mått riktigt illa har jag varit jättetrött. Hade tänkt ta ett Zumbapass men jag har legat däckad på soffan sedan jag kom hem från skolan. Hade tänkt vara aktiv med lite skoljobb också, men det har lämnat, nya tag i morgon, hoppas att jag mår bättre då.
Kirurgitenten hade gått bra, nya tag med pediatriken då istället. Ingen rast, ingen ro! Men nu blir det en vända via duschen innan man sluter sina blå. Godnatt!

Hemma igen

Hemma i Vasa igen efter en intensiv helg norröver. Hann träffa mina underbara gullungar och en liten nykomling i släkten, knappa tre veckor gamla lillkillen i Esse. Hann stå på skidor en vända, en väldigt kort vända men ändå. Hann med lite skolarbete också mellan varven, men nu när vi kom hem känner jag hur trött jag är, har inte varit mycket av "ta det lugnt" varan den här helgen. Nå, ska söka mig till sängs nu så man orkar med en ny skolvecka. Godnatt!

Moment of truth

7.30 Riiiing
Snooze
7.40 Riiiing
Snooze
7.45 Suck
7.46 Uppstigning
7.47 Morgontoalett
8.00 Påklädning
8.05 Frukost
8.25 Tandborstning
8.30 Rastar hunden
8.35 Tar på den glada fasaden
8.36 Cyklar till skolan
8.55 Framme - skämtar, ler, pratar glatt
9.15 Dagens första föreläsningar
9.30 Fasaden sitter stadigt, kan svara på frågor, ge sakliga kommentarer
11.30 Lunch
11.35 Fasaden putsas, extra leenden och skratt i matkön
11.40 Mat och prat, kommer på mig själv med att i bland vara FÖR pratsam
13.15 Dagens andra dos av föreläsningar
14.30 Får kämpa med fasaden, inte se uttråkad och ointresserad ut
15.15 Om vi inte får sluta snart är risken stor att jag gör nåt riktigt vrickat
15.35 Jag överlevde!
15.36 En sista kraftansträngning, skratt och prat, planering av gemensamma träningspass
15.40 Cyklar hem, svettigt värre
16.00 Hemma, genast en vända ut med hunden
16.05 Möter grannen i trapphuset, hälsar glatt leende
16.10 Äter nåt smått och kollar dagens dos av räkningar
16.40 Byter till gymkläder
16.50 Stannar när jag går förbi spegeln, gör ett fruktlöst försök att dra in magen
16.55 Drar till gymmet
17.30 Zumba, försöker bortse från speglarna och de andra i salen. Inga bekanta med på passet - skönt inga extra leenden behövs.
18.45 Hemma igen
18.50 Snabb dusch
19.00 Försöker kolla NCIS och samtidigt koka mat.
19.10 Orken tryter
19.15 Maten bränns och smakar inget.
19.30 Gubben kommer hem
20.00 Tentläsningen förlorar kampen mot soffan
21.00 Soffan förlorar mot datorn, kollar mailen. En 5:a i senaste tenten - Jaha, -och??
22.00 Javisst ja, det var nån tentläsning också
22.05 Nej vänta, jag har glömt att blogga. En sista finputsning av fasaden. Ett par glättiga rader om mitt meningslösa liv. Sväng orden rätt så låter det prima. Visst är jag lyckad, visst är jag lycklig...Nåt humoristiskt som slutord. Tack och godnatt!
22.30 Panikplugg
23.30 Ögonen i kors, kämpar med oförklarliga konstiga begrepp
00.00 Går till sängs, klär av mig, sätter fasaden på hyllan tills morgondagen.
00.03 Lägger mig och känner att det djupa svarta hålet i mitt bröst blivit en aning större idag med.
00.30 Somnar, om jag har tur....
Vad sa du? Hur jag har det? Jo, det är bara fint! :)

Onsdag

Vi fick sluta tidigare idag, skönt med tanke på tentläsningen. Hade redan fått resultaten från tenten i patofysiologi och den hade gått alldeles utmärkt, så det sporrar ju en att engagera sig lite mera nu då det är kirurgitent i morgon bitti.
Så, kvällssysselsättning finns, för om jag mot all förmodan skulle tröttna på tentläsningen så väntar ett helt berg med disk. Det är gubbens tur att diska = ingen har diskat sen i förrgårkväll. Menar som alla gånger att jag inte ska ge med mig, men antar att jag nog står där och skrubbar ändå innan kvällen är slut. Njut alla ni som har diskmaskiner!
Nej, nu väntar material om cholelithiasis, pancreatit, ileus, dolores abdomini och annat liknande! Ha en trevlig kväll!

Huvudvärk

En löjligt enkel tent som inte ens tog fem minuter att skriva... Sedan fick man ju sitta i minst tjugo minuter innan man fick lämna upp. Två timmars föreläsning i onkologi och cancervård, en riktigt bra föreläsning faktiskt, väldigt tankeväckande. Hemcyklande och sedan fick man ta itu med matlagning trots den sena timmen. Blev fullkornsris och kycklingstrimlor. Ett avsnitt NCIS och sedan tentläsning. Börjar först klockan tio i morgon så man sitter väl antagligen uppe en stund ännu.
Fick nån typ av återfall av sockerberoende förra veckan, skyllde då på PMS men ännu har det inte gått om så nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Tänker bara på nåt att äta, konstant!!!!!!!! Blir galen, det här kommer inte att sluta väl om jag inte får nån kontroll över situationen snart. :(
Huhh, nå, godnatt alla!

tisdag 19.1.10

Här har det blivit en lång sovmorgon även om jag visste att jag inte borde. I dag börjar skolan först kl. 3. Har först en tent med lite räknande och sedan två timmars föreläsning om onkologi och vård av cancerpatienter. Så skola från 3-6 i dag alltså. Känns lite bakvänt om jag får säga det själv. Borde egentligen ha stigit upp i tid i morse och läst på torsdagens kirurgitent och eventuellt också slängt nåt öga på arbetet i geriatrik, men nu blev det bara inte av. I går startade en ny kurs och då fick man ju en till tent och ett till arbete som skall vara fixade småningom. Dock var det ganska länge tills deadline där så det är nog bäst att koncentrera sig på MD02 tenterna och gerietrik kursen först, annars är risken för burnout överhängande.

Hade en rätt så lugn dag i går, skola från nio till fyra, zumbapass, matlagning, butikshandlande, ett nytt avsnitt av familjen annorlunda. Märk väl, ingen tentläsning i går heller, det här bådar inte gott...

Väntar på ett viktigt och spännande besked i slutet av veckan så jag tror vi trycker på "fastforward" knappen fram tills fredag, då skulle man ha undan två tenter till åtminstone.

I går var i övrigt en av de få dagar när det kändes någorlunda "skönt" att vara barnlös. Vi hade pediatrik och pratade om olika infektionssjukdomar som drabbar barn, vården av dem osv. Fatta hur snabbt det kan gå från att barnet känner sig "lite konstigt" till att det är en hårsmån från döden, om det ens klarar sig. Jag tror jag skulle oroa ihjäl mig om jag hade barn och de blev sjuka. Vill även passa på och slå ett slag för rotavirusvaccinet. Jag lovar er föräldrar, ni föredrar nog att ert barn blir lite gnälligt och kanske får lite feber av vaccinet än att det ska få rotavirus och kanske bli uttorkat. Nåja, dagens dos av skrämselpropaganda. Det kanske inte är så smart att som hypokondriker läsa om alla sorts sjukdomar. Tror nog att jag har haft en släng av alla sjukdomar vi läst om hittills.. ;)

Nu ska jag koka ägg till min spenatsoppa innan jag (kanske) läser ett varv på tenten innan jag slänger mig på cykeln och fräser iväg till skolan.

Läste förresten (dock endast rubriken till) en artikel på Aftonbladet i dag, där det stod att män blir vuxna vid 27 års ålder. I fall det ligger nån sanning bakom det påståendet så ser jag fram emot nittonde mars.. ;)

Ha en bra dag!

Söndag

Lång sovmorgon för andra dan i rad, börjar snart känna mig utvilad. :)
Lät gubben sova ännu lite längre och fixade söndagslunch. Blev maletköttbiffar, rotsaker i ugn och grönsallad. Sedan drog gubben i väg på konferens så här lämnade jag och Kira ensamma.
Såg på familjen annorlunda på tv4. Kul program, de familjerna har nog att göra. Haha! :) Lät så underbart när pappan i den ena familjen sa att han trivs som allra bäst när han får vara med sina barn, att det är där han hör hemma. I dagens stressade samhälle är det inte alltid barnen och familjen får den tid de behöver. Här hos oss är ju inte det största problemet att få tiden att räcka till för barnen, bad joke, I know... men det är ju inte helt kravlöst att ha en hund heller. Sen ska man ju ha tid för varandra också, icke att förglömma. :)
Har varit på en lång blåsig promenad, men det var riktigt skönt ändå och Kira stortrivdes. Nu ska jag bara få den sista timmen att gå tills gubben kommer hem igen, eventuellt lite skolarbete? Borde ju läsa på kirurgitenten i allafall.
Hoppas ni har och har haft en skön söndag!

Aahh...

...sovmorgon gillas starkt! :)
Dagens program består av skolarbete i den mån jag orkar, mys med min söta vovve och ??
Skönt med dagar utan egentliga måsten.
Ha en bra dag ni med!

gympasset avklarat

och bilen resusciterad. Det är bra med vänner som har bildefibrillatorer.
Nu städning, smakar trä, men borde inte ta så värst länge. :)

en tent mindre

att bekymra sig för.
Bilen startade inte i morse heller :( Hade lyckligtvis varit förutseende och hade Emma som backup och hon hämtade Frida och mig. Vi hann i tid till tenten och även om den var svår var den inte SÅ svår som jag fruktat. Tror den gick rätt så bra i alla fall om det nu inte visar sig att jag varit helt ute och seglat på nåt.
Nu ska jag börja ställa mig till gymmet, har tänkt vara aktiv och fara på förmiddagens RVP pass. Sen hem och städa och sen ta helg. Tror jag ska skita i allt vad som heter skolarbete resten av dan, även om det minsann skulle finnas att ta tag i. Har ju hela lördan på mig när gubben är i jobb.
Ha en bra dag alla!

plattepitelcellskarcinomantigen

Ta trettio sidor med liknande ord och plugga in dem tills i morgon klockan åtta så har ni en aning om vad jag kämpar med för tillfället.
I övrigt har dagen bestått av kirurgiföreläsning på förmiddagen, gymträning, butikbesök och lite mat mellan varven. Men annars bara tentläsning, känns som om sköldkörtelhormonerna och vätskebalansen sitter någorlunda nu, men dessa tumörer och tumörmarkörer vållar mig mera huvudbry än vad som vore lagligt.
Får trösta mig med den femma jag fick i dag för rehabiliteringskursen. Väntar ännu på forskning och utvecklingskursens resultat men läraren vi hade är sjukskriven så vem vet hur länge det tar innan man får veta nåt.
Nä, nu ett sista ryck med patofysiologin, sen blir det natt!

Trött än en gång

Fick ingen sömn igår, somnade först någon gång efter halv tre och sen ringde klockan halv sex. Kändes som om man fått ett knytnävsslag på ögonen, små springor som knappt var öppna. En cykeltur till skolan i iskallt väder fick en att vakna lite i alla fall, men jag har nog gått på halvfart idag. Hade planer på att besöka gymmet efter skolan, men mina knän ropade på nåd efter cykelturen hem och i dag vann de över träningsberoendet.
Blev en halvtimmes tupplur och sedan kvällsmat i form av nötinnerfilé, pepparsås och rotsaker i ugn. Mums filibabba! :) Sen kom jag mig äntligen igång med tentläsningen till fredagens tent i patofysiologi. Jag tyckte att jag hade läget någorlunda under kontroll när jag läste, men efter att jag satt bort pappren blev jag nog osäker på om jag alls blivit nåt klokare under tiden jag läst. Nåja, har bara halvdag i skolan i morgon så då hinner man förhoppningsvis läsa mera. Sen har vi bara tent mellan 8 och 9 på fredagmorgon, sedan är det helg! Skönt. Då får man lov att börja läsa på kirurgitenten... :) Ingen rast och ingen ro!
Nu ska Kira ut på en sista behovsuträttningstur för dagen, sedan ska jag SOVA! Tidig väckning i morgon med, usch! Godnatt alla!

En studerandes tragiska verklighet

innefattar sex tenter och minst ett arbete á 10 sidor de närmaste fem och en halv veckorna. Avundsjuk någon? Börjar dessutom klockan åtta i morgon, huadååda... Gonatt!

Måndag

En alltför kort natt, andra natten i rad dessutom, gjorde mig tveksam till om jag överhuvudtaget skulle orka med nån skola idag. Dock har det gått relativt smärtfritt, även om jag missade att vi skulle börja kl 9.0 istället för 9.15 som vanligt. Har nu börjat med andra delen i medicinska ämnen 2, nämligen kirurgi. Kommer att bli mest bukkirurgi men det är bara bra tycker jag eftersom jag troligtvis kommer att vara fem veckor på avdelningen för bukkirurgi under min praktikperiod nu på våren.
Började även en ny kurs som heter hemvård och geriatrisk vård. Där ingår lite läkemedelsräkning också, i morgon ska vi räkna, ser fram emot det! Blir räknetent igen nästa tisdag, men förhoppningsvis går den bra. Har alltid tyckt om matematik, så länge den hålls på någorlunda mänsklig nivå, har nog lyckats förtränga större delen av allt vi räknade under åren i yrkes, men... :)
Nu är frågan, ska jag vila en stund eller läsa på patologitent? Har lite planer på ett Zumbapass här senare i kväll, vi får se. Ett vanligt gympass vore också skönt. Blev en vilodag igår då vi hade vänner över på mat och mina sönderskavda fötter behövde få återhämta sig lite, men nu känns det som om det vore på plats med lite motion igen. Har ju visserligen cyklat skolan tur och retur och varit på en kort pissepromenad med vovven, men inget går upp mot att riktigt få svettas loss på gymmet! :)
Känner mig både trött men ändå glad, vet inte varför jag är glad, men å andra sidan - vad skulle jag ha att sitta och sura över? Att busa lite med min söta vovve är ju tillräckligt för att man ska bli glad, så jag tror jag skall göra det en stund. Bara jag inte tar i så jag spricker. hehe...
Hoppas ni har haft en bra dag!

halv två

och man sitter uppe ännu. Misstänker det kommer att straffa sig i morgon när man ska stiga upp.
Har haft en rätt så lugn dag, underbart vackert väder, så vovven och jag tog en promenad. Fick tyvärr världens värsta skoskav redan innan jag var halvvägs runt min runda, så den senare delen av promenaden var lite väl plågsam för att enbart kunna kallas ett nöje.
Korgen för smutskläder är tömd, har haft pizzakväll med hemgjord pizza á la David. Gott, gott! :) Stickat lite för omväxlings skull, men mest slappat. En riktigt skön dag, nu ska jag bara försöka orka släpa mig till sängs, gääääsp vad trött jag är! Godnatt!

Det här med svenskan...

Ledig fredag är rätt så skönt om jag får säga det själv! Förutom att jag tryckte på snooze mer eller mindre i sömnen i morse så gubben var fem före att bli försenad så har jag haft rätt så flyt sedan dess. Tog sovmorgon till närmare klockan tio och startade sedan dagen med ett gympass. RVP stod på schemat, alltså träning för lår, mage och rumpa. Aj, vad det brände i mina muskler, men oj, vilken skön känsla efteråt!

Kom hem och tog en kort promenad med vovven och öppnade sedan ett efterlängtat brev. Jag menar förstås lönekuvertet ifall nån inte förstod. :) Skönt att få betalt för de sovmorgnar man missade under jullovet! Sen kollade jag mina mail och hade fått vitsord för hela engelskakursen. En femma! Gissa om jag blev nöjd! :) Nu har jag alltså en femma i både finska och engelska, men på något konstigt vis bara en fyra i svenska kursen från i fjol. Betyder det alltså att jag är bättre på att kommunicera på finska och engelska än på svenska? ;) Nån annan slutsats kan jag ju inte dra, eller?

Har för tillfället slängt ut vårt täcke och våra dynor på balkongen, nu ska vi hoppas att alla kvalster fryser ihjäl. Ska alldeles strax dra fram dammsugaren också, så är man förhoppningsvis någorlunda klar med städningen till gubben kommer hem om en timme. Antar att han inte skulle ha nåt emot att komma hem till en nystädad lägenhet!

Önskar er alla en riktigt skön helg, det tänker åtminstone jag ha!

Fullspäckad dag

Bilen vägrade starta i morse. Till all lycka kom Emma som en räddande ängel och hämtade upp mig, så vi blev inte många minuter försenade ändå. Genomled en dag proppfylld med information, patofysiologi, patobiologi, klinisk biokemi och allt vad man kan tänka sig. Inte utan att hjärnan tillät mina tankar att ta små utflykter mellan varven.

På väg hem fick jag SMS av Sue som frågade om jag kommer med på Zumba och så mycket positivt man hört från folk som prövat så var man ju tvungen att pröva. Jag kan åtminstone konstatera att det är lika långt mellan öster och väster som det är mellan zumba och konditionsboxning. Roligt var det, det förnekar jag inte, men både Sue och jag kunde konstatera följande: Detta är en sak som man bara kan göra i början, när alla är nybörjare, då skiljer man inte ur så mycket. Samt: Det är svårt att svänga med höfterna när ens böjlighet är i det närmaste jämförbar med en järnstång. Men som sagt, det var roligt, så jag tror nog det blir flera gånger. Det var fullsmockat i salen så de har fått sätta in två extra Zumbapass till nästa vecka. Hoppas det inte är lika trångt då, nu fick man vara lite rädd att smocka ner nån mellan varven.

Har också kämpat på och lagat leverbiffar idag. Hade en hel lever på ett kilo och innan man hade fått den mald...
(Intet ont om Tupperwares Quickchief, men den tänkte nästan gå bet på levern) Hade ett och annat problem innan hela smeten var stekt och det var inte bara en gång som tvivlen gjorde sig påminda och jag funderade t.o.m. allvarligt på att spola ner hela smeten en vända, men slutresultatet blev överraskade gott. Dessutom har vi nu kylskåpet fullproppat med leverbiffar, säkert många nog att föda ett helt kompani.

Ledig i morgon. Preliminärt inbokat gympass med Sue klockan elva, med "väderreservation". Mildare väder gör att promenad/skidåkning får förtur framom gymmet. Nu ska jag hänga lite kläder på tork och sedan krypa till kojs. Gubben har morgonskifte i morgon så det blir tidig väckning. Gonatt!

God morgon alla glada!

Utvilad och på ett strålande humör ska jag småningom söka mig mot skolan för att veva igång studierna igen. Printade ut en hel massa föreläsningar i går och fick konstatera att det nog är en tuff vår man har framför sig. Det blir att försöka ta en dag i taget. Förra våren var nog rätt så tuff den med, men jag överlevde ju den. Blev så glad i måndags när jag kollade min mail och såg att min skriftliga engelskatent hade gått bra. Om resten av alla resultat kom in nu bara så man slapp fundera över dem.

Vi hade besök igår, Kim och Annika var hit en sväng på kvällskvisten. Vi såg Fireproof filmen som jag köpte åt gubben i julklapp och den är verkligen sevärd. Rekommenderas varmt!

Nu ska jag ta med min lilla vovve ut på pissetur och sen blir det väl att ställa sig klar för en dag full med patologiföreläsningar. Ha en riktigt bra dag alla!

Jag ljuger

varje gång jag skriver att jag ska hoppa i säng.
För det första så brukar jag inte hoppa i sängen och för det andra brukar det ta minst en halvtimme innan jag faktiskt går och lägger mig. Men det är inte avsiktligt. Varje gång jag skriver att jag ska hoppa i säng så menar jag att jag ska göra det. Det blir liksom bara inte av...

Men nu ska jag faktiskt gå och lägga mig. (Jag tror inte jag ska hoppa i sängen i dag heller, så jag ids inte skriva det.) Min sista jobbdag i morgon, så det vore inte helt fel att vara utvilad åtminstone en dag. :) Ska bara kolla mina mail först.

Godnatt! 

Sista gången...

åtminstone hoppas jag att det är sista gången på väldigt länge som jag "skickar" gubben till Vasa och själv stannar här i Kållby för att jobba. Nu är det bara två vardagar kvar av jullovet, sedan ska jag inte släppa gubben min ifrån mig på väldigt, väldigt länge! :)

Har varit riktigt skönt att vara i Vasa över helgen, även om vi var tvungna att stiga upp rätt så tidigt i morse då vi skulle på gudstjänst här norröver klockan 11. I går hade jag ju högt flygande planer om att jag skulle och träna, men sen insåg jag att jag glömt mitt gymkort i jackan som jag hade här i Kållby. Hade inga ordentliga vinterkläder med till Vasa heller, så jag fick glömma allt vad motionerande hette. Kändes rätt så snopet men det blev till att röja upp i lägenheten istället, vilket var ett rätt så stort jobb i sig.

Efter gudstjänsten i dag så bjöd vi så smidigt oss själva till Dantti o Ninas. Fick äta gott och njuta av trevligt sällskap, inte illa! Moa bjöd som vanligt på många skratt med sin obetalbara kommentarer! Bl.a. fick jag höra i dag att hon skall gifta sig med Alexander Rybak. Inte dåliga planer för att komma från en treåring! :) Tänkte också nästan skratta ihjäl mig när jag fick höra vad hon högt kommenterat under ett restaurangbesök för x antal månader sedan. Nåt i stil med att "tanten ligger under pappas täcke"... :D :D Den ungen är guld värd, tror jag kommer att ha ont i magmusklerna av allt skrattande.

Efteråt var vi bjudna på kaffe för att fira vår andra fadderdotter Edith som fyllde två i början på veckan. Så det känns som om vi gått från bord till bord idag. Ingen vidare start på det nya året kanske om man ser till viktkurvan, men jag borde ju fortsättningsvis ha 362 dagar på mig för att svänga den rätt väg.

Nu ska jag dyka i säng, så man orkar med den sista slutspurten på jobbet. Godnatt alla!

2010

Ett nytt år har inletts, ett nytt decennium för den delen. Är det kanske dags att fundera över vad det senaste decenniet och året förde med sig? Ska åtminstone försöka bjuda på ett försök.

För tio år sedan gick jag i åttonde klass, minns att millenieskiftet firades med en massa kompisar, vi var ett stort gäng som höll ihop på den tiden. minns att vi stod i en stor ring ute på gården och räknade ner till tolvslaget. Kommer ihåg alla domedagsprofetior som folk trodde skulle uppfyllas vid millenieskiftet. Här står världen ännu, tio år senare, tänk vad fel folk kan ha!

Minns tiden vi gick i skriftskola och "rippi"lägret sommaren 2000. Minns en himlastormande förälskelse som man trodde skulle vara för evigt, minns hjärtesmärtan när man insåg att den inte gjorde det. Kommer ihåg kompisarnas romanser, både de kortare och de som ännu blommar. Kommer ihåg känslan av att möta sitt livs kärlek med allt vad det innebär, solskensdagar och även de regniga.

Kommer ihåg tre jobbiga år i skolan, som vi lyckligtvis överlevde mina klasskompisar och jag, tack vare många skratt och vår goda kamratskap! Tack för den tiden, vänner! :) Kommer ihåg hur trött man var av att vecka efter vecka börja åtta varje morgon och tre dagar i veckan direkt efter skolan åka till jobbet som inte avslutades förrän klockan 23. Att man överhuvudtaget orkade med skolan är ett under och att man utexaminerades med ett bra betyg därtill kan man förvånas över än i dag.

Kommer ihåg sommaren -04. Lägenhetsrenovering och bröllopsbestyr. En stressig, tung och regnig sommar, men ack så underbar! Jag hoppas att jag aldrig blir så gammal och glömsk att jag inte kommer i håg 14:e augusti. Lycka att få hitta sin bästa vän och få lova varandra trohet och kärlek till döden! Kommer ihåg den första tiden i vårt första gemensamma hem, vad vuxen man kände sig på en gång, men oj vad skönt att ha nära till föräldrahemmet och till mamma för att rådfråga henne i stort och smått!

Husköp vårvintern 2005. Ett STORT hus blev vårt, med stora förväntningar och högtflygande planer flyttade vi in, en vecka efter vår första södernresa till Gran Canaria. En efter en insåg vi att våra förväntningar inte uppfylldes, och planerna drog ut på tiden mycket längre än vi nånsin kunnat ana. Två-tre år förflöt som i en dimma, kommer ihåg känslan av att inte höra hemma någonstans, trivdes inte i vårt hus trots att vi renoverat största delen. Förtvivlan över en ofrivillig barnlöshet, känslan av att vara ensam i hela världen som aldrig skulle få uppleva glädjen att bli förälder, medan man såg vänner och bekanta med växande magar och små underverk i famnen. En tung känsla varje morgon när man skulle stiga upp till ett jobb som plötsligt kändes så meningslöst och saknade utmaningar. En känsla av att livet rann ifrån en och man bara flöt med, medan man fyllde livet med olika meningslösa aktiviteter som bara ökade känslan av tomhet inombords. Känslan av uppvaknande när man insåg att så här kan man inte fortsätta. De små ljusglimtar som livet bjöd på när nära och kära fann kärleken, gifte sig och fick barn var inte tillräckliga för att motväga den gråa vardagen mellan varven. Ännu en utbildning lades under tiden till mina meriter, kunde nu förutom laborant även titulera mig charkuterist.

Ett våghalsigt beslut våren 2008, huset till försäljning, inlämnad ansökan om studieplats. Många, många böner om vägledning och hjälp för att göra det rätta. Att som kontrollberoende släppa allt och förlita på att det ordnar sig är allt annat än lätt. I rätt tid ordnade allt sig. Ett brev på posten om att man fått den studieplats man önskat sig, en månads pendlande till Vasa sedan var plötsligt också huset sålt. Känslan av en nystart i livet, nytt hem, ny stad, intressanta studier för att utbilda sig till ett yrke som jag ännu inte en gång tvivlat på att kommer att vara meningsfullt. En helt ny otroligt glädjefylld upplevelse när man blev moster för första gången! Kevin som anlände i september 08 är en solstråle som alltid får en att le.

Finanskris, permittering och andra ekonomiska problem började göra sig påminda. Återigen fick vi uppleva hur Gud tog hand om oss, i rätt tid fick David ett nytt jobb, med fast anställning och kort arbetsväg. Ingen vidare lön, men vi klarar ju oss, det är ju huvudsaken!

Praktikperioden öppnade mina ögon för hur viktig kärleken är inom vården och hur mycket vi har att lära av de äldre. Jag hoppas jag aldrig glömmer det jag fick med mig i bagaget från den praktiken.

Sommaren var jobbig, jag jobbade i Jakobstad och David i Vasa. Många veckors särboende är inget att rekommendera, men ibland har nöden ingen lag. Trots att jag trivdes på jobbet och blev mera än väl omhändertagen hemma hos mina föräldrar så saknades en så stor del av mitt liv att jag kände mig rätt så halv hela sommaren. Det var riktigt skönt att få komma tillbaka till skolan och vardagslivet när hösten kom.

2009 innebar också att jag på allvar tog tag i min livsstil och efter en jobbig start med pulverdiet så fick jag ändrat min kost och motionsvanor och att få avsluta ett år med avsevärt mindre kilon än man började det känns minsann som en vinst! Även om jul-och nyårshelgen innebar ett skutt uppåt på vågen så borde det inte ta lång tid att få rätsida på det igen.

Under året kom två älskade guldklimpar till världen, Moah och Teah anlände i juni med 16 dagars mellanrum och även de fyller mosters/fasters hjärta med glädje. Att kunna känna glädje över andras barn utan att känna av en tagg av avund är en otroligt befriande känsla. Många kan ha svårt att förstå den, men många som upplevt barnlöshet vet troligtvis vad jag pratar om.

Hösten har gått bra, framför allt med tanke på skolan. Väntar ännu på några resultat från höstens kurser, men min magkänsla säger mig att det gått rätt så bra i de kurserna också. Julledigheten har mest inneburit arbete, men också helgdagar som man fått tillbringa med människor man tycker om. Det nya året och det nya decenniet vakades in i goda vänners sällskap och med tre brunögda små charmtroll.

Man vet ju aldrig vad framtiden för med sig, men framför allt ser jag framemot många fina stunder tillsammans med nära och kära, många nya intressanta kurser i skolan och fina praktikupplevelser. Jag hoppas att det nya decenniet för med sig en examen, möjlighet till arbete, barn (både egna och andras), och många andra saker, men främst av allt önskar jag både för egen del och alla er en framtid fylld med TRO, HOPP och KÄRLEK!

Det var dagens dos av filosofi och nostalgi, man tackar för ordet! :)

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort