Fredag

Den här veckan blev plötsligt en massa lediga dagar tycker jag. Hade egentligen planerat in två nattskiften, men sen blev det i stället ett morgonskifte där mitt emellan och nu har det varit tyst i min telefon. Om det då beror på att ingen är inne och föder, eller att de som föder inte vill ha med några studerande eller om de som förlöser glömmer att ringa mig vet jag inte, men jag var åtminstone ledig hela gårdagen och ännu har ingen ringt i dag. 
 
I tisdags var jag först på promenad i det vackra vädret, som jag skrev om tidigare. Sen blev det ett efterlängtat volleybollpass på kvällen och även om jag var rätt så ringrostig så var det otroligt roligt, jag har verkligen saknat det! I går och idag har jag ju då i stället haft världens träningsvärk i mina lårmuskler, att sätta sig eller gå i trappor har inte varit det enklaste så att säga. Sen passade jag på att städa övrevåningen i går när jag ändå var hemma och ledig så det blev ju en del spring i trappan. Ajaj! Men på sätt och vis ändå en "skön" smärta, då man vet att man har gjort något. :) 
 
I onsdags blev det först ett praktikpass och på kvällen så hälsade jag på min kära systeryster och hennes fyra underbaringar. Jag hade inte sett Oliwer och Oscar på över en månad och det var helt otroligt vad de hade vuxit, stora killar har de redan hunnit bli! Dit for hela kvällen i ett huj och glad i hjärtat åkte jag hem. 
 
I går blev det som sagt lite städning och sen tvingade jag ut mina stela ben på en promenad, det var härligt väder i går också, men lite för varmt så Kira såg ju ut som om hon tagit ett lerbad eller två när vi kom hem. Fick ställa både hunden och mig själv i duschen. Fixade lite mat tills gubben kom hem och sen var det dags att ställa sig i väg på en efterlängtad tjejträff. Timmarna flög förbi och trots att klockan tickade mot natten hade vi kunnat sitta länge ännu. Jag är så tacksam för att dessa underbara vänner finns i mitt liv! Även om det kan gå månader mellan gångerna vi träffas så hittar vi varann direkt och problem med att hitta samtalsämnen finns inte. :)
 
Har efter en skön sovmorgon suttit och trixat med nästa månads programblad (tänk att det är jul om en månad!) och nu ska jag ta itu med den trista källarstädningen. Sen borde man ju hinna och handla nån gång den här veckan också, så tekemistä kyllä löytyy eller vad man nu ska säga. En skön helg till er alla!
 
 

Dags för en liten uppdatering kanske?

Jag har varit otroligt oflitig vad gäller bloggandet den senaste månaden. Jag har säkert tusen och en saker att dela med mig av, allt från sista veckan i Tromsö, månaden i Hesa och de knappa två veckor jag hunnit vara hemma. Det är nästan så mycket att jag inte riktigt vet var jag ska börja. :)
 
Intensivkursen var verkligen intensiv, men samtidigt så otroligt intressant och lärorik och rolig och allt möjligt. Veckans tema var perinealskydd och vi fick höra på intressanta föreläsningar, jobba i grupper och lära känna nya människor. Samt träna på den grötiga danskan, inte att förglömma. När veckan var över så förstod vi ju nästan varandra. ;)
 
Helsingforspraktiken då? Även den var intressant och lärorik. Dock var det lite väl intensiva veckor då jag endast hade fyra dagar ledigt under hela tiden. Vårt hyreskontrakt gick ju ut den 31.10, alltså onsdag den sista veckan vi var där, så vi fick försöka pressa in alla obligatoriska skiften innan dess. Det gick, men det kändes också. På fritiden fanns det inte så mycket att göra. Eller antagligen fanns det en hel del, men eftersom vi oftast hade olika skiften Sandra och jag så kändes det inte så där överdrivet motiverat att hitta på nåt på egen hand i den mörka Hesakvällen. Förutom mina promenader längs havsstranden eller hem från praktikplatsen så blev det mest att man hängde hemma och tittade på tv-serier via datorn. Man hinner med en hel del avsnitt på 3,5 veckor... ;) Vi var ju som sagt på Naturhistoriska muséet, men jag har ännu inte fått fixat över några bilder till datorn, lat som jag är. 
 
Sen har jag kommit lyckligt hem, njutit av att umgås med nära och kära, hunnit med ett simhallsbesök med Moah, varit på pysselkväll, praktiserat på förlossningen, jobbat lite, firat min allra käraste pappa och lite annat mellan varven.  Försöker ju finnas till förfogande 24/7 nu under den första praktiktiden för att säkert få ihopskramlat mina förlossningar så att jag får mina papper nu i december, skulle ju kännas snopet om det skulle hänga upp sig på någon enstaka förlossning när man kämpat så hårt i så här många år. Håller tummarna för att det ska ordna sig med jobb efter examen, men vågar inte hoppas för mycket. 
 
I dag ska jag iväg till nattskifte är det tänkt, men som sagt kan mina planer ändras rätt så snabbt om jag får ett telefonsamtal. Har tillbringat förmiddagen ute på promenad med min söta vovve, vädret visade sig från sin bästa sida, soligt och vackert, men ändå minusgrader så man behöver inte tvätta en genomlerig hund när man kommer hem. Tyvärr var hennes koppel på villovägar så det blev en koppelfri promenad, roligare för Kira men jobbigare för mig, då jag hela tiden måste påminna henne om att hon ska gå bredvid mig. 
 
Snart kommer min käre make hem, borde väl börja fundera över vad man skulle äta för nåt i kväll. Inspirationen har flugit sin kos, förhoppningsvis infinner den sig när jag väl tar en djupdykning i kylen/frysen för att se vad utgångsläget är.  
 
En skön fortsättning på veckan önskar jag er! 
 

Hej!

Jag är ledsen för urusel uppdatering. Jag är hemma och njuter av det. Har börjat på sista förlossningspraktiken, som också är sista praktiken överhuvudtaget. Trivs som fisken i vattnet, även om det är intensivt. Har telefonjour i princip dygnet runt till en början så att jag med säkerhet får mina förlossningar, så det kan bli många och långa skiften i bland, men just nu känns det som att det inte gör något. Det är så givande trots att det kräver mycket så  än så länge känner jag att jag orkar bra. 
 
Nu ska jag gå och lägga mig. Har varit på en profylaxkurs i kväll och det var otroligt intressant, jag rekommenderar den verkligen åt alla som ska föda! I morgon väntar en lång dag igen och sen är det praktikseminarium på fredag. Har åtminstone tänkt vara helt ledig på söndag, och fira farsgubben min. :) 
 
Godnatt!

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort