Tisdag

Å hej å hå. Ännu lever jag och ännu studerar jag ifall nån blev att fundera på mina vresiga ord i förra inlägget. Kämpar på vid min nya praktikplats, är ju redan inne på andra veckan och jag har inget annat att klaga på än att mitt huvud blir så otroligt trött av att allt går på finska. Det blir liksom dubbelt arbete. Först ska man lyssna på vad de säger, sedan ska man veta vad det dom säger betyder på svenska och sedan ska man förstå vad det de säger betyder i praktiken. Å andra sidan så har jag oftast lätt för att förstå, det är inte mycket som går mig förbi, men pratandet är som sagt en annan femma. Jag höll i dagarna mitt första pre-besök med en gyn.patient och usch vad jag stakade mig och hade svårt att hitta orden! Jag får trösta mig med det faktum att jag är bättre på finska än vad många av de andra är på svenska... :)
.
Här hemma sker det inte så mycket. Renoveringen står fortfarande stilla, varken gubben eller jag hittar riktigt den rätta motivationen att få det sista undanstökat. Nu är tanken att det ska bli klart till sommaren, så får vi se om det håller. Det är iofs inte så mycket kvar, men som sagt saknas det där riktiga renoveringsgnistan för tillfället.
.
I lördags när jag kom hem från praktiken så drabbades jag av ett akut bakningsbehov. Jag konstaterade att det varken i frysen eller i nåt skåp finns nåt att bjuda på ifall någon mot förmodan skulle sticka sig in på besök, så jag svepte av bara farten ihop lite chokladhavrekakor, en hallon/blåbärspaj och en ny sorts fundering som kanske blev en engångsföreteelse. Jag gjorde en sats med hallongrottorsmet, men istället för hallonsylt satte jag svärmors äppelmos i mitten på grottorna. Sen blev degen för lös och sjönk ihop till ingenting i ugnen, så för att rädda det hela så kokade jag ihop en kolasmet som jag satte på. Resultatet? En hög äppelkolagrottor som är söta som bara den, men som inte direkt är de snyggaste världen skådat. :)
.
I morgon har jag min enda ledig dag den här veckan och den ska åtminstone börjas med sovmorgon om inget annat. I kväll blir det nog inget vidare häftigt program för vår del heller, ska se om jag får ihoprört en broilergryta. Har åtminstone fått broilerlåren i ugn, sen får vi se hur långt orken räcker... Eller om hungern tar överhand och vi äter upp broilern innan vi hinner göra nåt mer med den.
.
Sen vill jag snart och hälsa på mina söta färska syskonbarn, som slapp hem redan i lördags. Här har jag stulit en bild från syrrans fejjsbokk. Är de inte bara för härliga!
.

 


Kommentarer

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort