Resan till Rom

En dryg månad sen, men här kommer äntligen lite bilder från vår resa till Rom i mars. Resan var Davids 30-års present från mig och jag hade verkligen fått kämpa för att den skulle hållas hemlig ett par månader. Innan avresan hade han nog listat ut att vi skulle resa någonstans, eftersom han hade varit tvungen att ordna med ett nytt pass åt sig och han inte fick ställa till med något 30-års kalas helgen efter sin födelsedag. Vart vi skulle visste han dock inte förrän vi stod på flygplatsen i Vanda en tidig marsmorgon. Jag var lagom pigg eftersom jag kört ner till Hesa hela natten medan han sov sött i sätet bredvid, men glädjen över att vi skulle åka på resa vann ändå över tröttheten.

När David väl listat ut vart vi skulle, fick han öppna sin "lilla" present, en reseguide om Rom, så att han kunde börja planera för allt han ville hinna se och uppleva under våra korta dagar där. Eftersom vi anlände mitt på fredagen och var tvungna att vänta länge på bussen som skulle ta oss från flygfältet in till centrum så hade vi inga stora planer för fredagskvällen. Jag sov en halvtimme på flyget, men hade i övrigt inte sovit på hela natten, så några stordåd var heller inte att väntas från min sida.

Vi gick från busstationen till vårt hotell, det var bara något kvarter att promenera. Väl incheckade fick vi vårt rum, som var snyggt och rent men skrattretande litet. Vi gick sen runt lite i närområdet och försökte skapa oss ett första intryck av den historiska staden. Vid första anblick blev vi nog inte så värst imponerade, det var trångt och smutsigt och längs gatorna låg det uteliggare, den ena såg sämre ut i skick än den andra. Man fick känslan av att Rom lockar besökare i vilket fall som helst pga sina många sevärdheter, så de har inte behövt anstränga sig så mycket för att göra staden mera attraktiv för turisterna.

Vi åt något smått på ett litet ställe en bit från hotellet, sen var det ju naturligtvis ett måste att svänga förbi en italiensk glassbar för att avnjuta den första portionen av den underbart goda och krämiga italienska glassen. Vid femtiden stupade jag i säng och sov till sju nästa morgon.

Lördagen hade vi bestämt att skulle tillbringas vid Vatikanen. Efter många om och men så kom vi oss på rätt buss och åkte i väg. Väl framme kryllade det av människor omkring oss och guiden som vi sedan köpte en rundtur av visste att berätta att de flesta kommer på en förlängd weekendresa till Rom, anländer på fredag, besöker Vatikanen på lördag och Colosseum på söndag och åker hem på måndag. Så även vi naturligtvis, vilket ju innebar att vi fick så lov att trängas lite. Rundturen i Vatikanen gällde bara Vatikanmuseet och gick på drygt två timmar och ändå kändes det som att man fått rusa genom allt. Man fick fota överallt förutom i Sixtinska kapellet, men man fick inte använda någon blixt och med den gamla usla kameran som jag hade med så blev det väldigt dåliga bilder, men jag ska bjuda på ett par åtminstone så ni får en liten inblick i vad vi såg.

Här ska vår rundtur precis starta. Alla som köpt en guidad runtur fick en bärbar "mottagare" med hörlurar, och sedan hade guiden en mikrofon som hon pratade (engelska med rejäl italiensk accent) i.

Ni ser ju själva hur trångt det var, det var bara att följa med i strömmen, man hade inte mycket annat val.

Bilderna blev som sagt väldigt mörka och suddiga, men genom hela museet var det målningar längs väggar och tak. De allra flesta målningar var av bibliska motiv, i bland mera historiska. Det var inte heller så ovanligt att konstnären målat in sitt självporträtt eller andra kända ansikten i målningarna.

Ibland var det även golvet som var dekorerat, här var det en bild i mosaik.

Resten av bilderna var väldigt suddiga, vi tog även en del med gubbens iPhone, men nu har jag dem inte på datorn, och jag kommer inte ihåg om de var bättre till kvaliteten eller inte.

När vi kommit ut ur Sixtinska kapellet, som avslutade vår rundtur, så tog vi oss till Peterskyrkan. Den var verkligen enorm, man kände sig väldigt liten när man stod där inne under den stora kupolen. Väggarna pryddes av altaren i mängder och massor, med olika helgonbilder och statyer. Det var inte utan att man ställde sig frågan var Kristus fanns i det hela spektaklet.

Här syns en del av kupolen och som vanligt är ett foto så intetsägande i jämförelse med verkligheten.

Suddigt, suddigt...

Någon som ser vad det här är?

Peterskyrkan från utsidan

En av vakterna, i sin traditionella, färgglada utstyrsel.

Efter besöket i Vatikanen åt vi pizza på en hutlöst dyr restaurang innan vi bestämde oss för att gå hem genom staden och samtidigt "bonga" lite fler sevärdheter på vägen. Vi tog sikte på spanska trappan, och knegade på i sakta mak.
När vi kom fram blev vi lite besvikna eftersom trappan var avstängd för tillfället. Världsnaturfonden hade ett radioevent på gång så i trappan satt en massa leksakspandor i stället för turister. Det var bara för oss att knäppa ett obligatoriskt foto och sedan söka oss vidare.

Näst i tur stod Fontana di Trevi. Även här hade turisterna flockats så det var bara att sträcka upp kameran i luften och fota och hoppas att något skulle fastna på bild.

Lagom möra i fötterna gick vi vidare hemåt. Vi hittade en liten slipsbutik på vägen där David köpte en slips, men i övrigt satsade vi inte någon tid på att shoppa. Det var ju Davids resa och han fick välja vad vi skulle sätta våra få timmar på. Väl tillbaka på hotellet var vi lagom trötta efter mycket intryck, lagom sol och värme och x antal kilometer i fötterna så det tog inte länge innan vi sov som små grisar båda två.

Söndagen var vikt för Colosseum och Forum Romanum. Vi beslöt oss för att gå de några kilometrarna dit trots att våra fötter ännu var trötta efter lördagens trampande. Även vid Colosseum kunde man välja att köpa guidade turer, men eftersom vi upplevde att lördagens guidade tur mest blev ett springande genom alla sevärdheter, beslöt vi oss för att bara köpa inträdesbiljett och guida oss själva genom det hela.

Colosseum var verkligen en upplevelse, man kan knappt förstå hur de kunde bygga ståtliga byggnadverk som dessa med den teknik de hade på den tiden. Nu är det ju endast rester av vad som varit kvar, eftersom stenar tagits från Colosseum för att bygga bl.a. Peterskyrkan, men med lite fantasi kunde man föreställa sig hur det såg ut under antikens dagar.

När man ser hur små människorna ser ut så kan man bilda sig en liten uppfattning om byggnadens storlek.

Här har många liter blod spillts för att underhålla kejsaren och folket. Golvet i arenan har rasat, men ett trägolv har byggts över en liten del för att man ska få ett litet hum om hur det varit. David som läst mycket om Colosseum och sett flera dokumentärer och gladiatorfilmer visste berätta en massa om hur striderna gick till osv. Jag hade min egen personliga guide med. :)

Alldeles bredvid Colosseum stod Konstantins triumfbåge.

Vid Forum Romanum fanns ett flertal tempel, detta var Antoninus Pius och Faustinas tempel som invigdes 141 e.Kr.

Det här var ruinerna från Dioskurernas tempel och Vestalernas hus.

Santa Francesca Romana, en barockkyrka.

Titusbågen, som spänner över Via Sacra.

Mot slutet av dagen var vi lagom trötta och fötterna brände som eld i våra skor efter allt promenerande, så vi tog bussen tillbaka till hotellet. Lite senare på kvällen åt vi middag på en restaurang en bit från vårt hotell och efter det packade vi klart vår resväska för måndagens hemfärd.

Vi hade en otrolig tur med vädret under vår resa. På fredagen när vi kom visade en termometer vid flygplatsen på +19°C och både lördagen och söndagen bjöd på sol och minst 20 plusgrader. På måndagen när vi skulle åka hem var det betydligt kallare och regn, och eftersom marsvärmen vanligen ligger mellan 13-17 grader, så var vi glada över att ha vädret på vår sida.

Rom var verkligen en upplevelse och definitivt värt ett till besök någon gång i framtiden. Nästa gång kommer jag dock att ta med ett par rejäla skor att gå med, så att fötterna orkar med lika mycket som ögonen. Det lönar sig troligtvis också att försöka planera in resan till andra dagar än helgen om man inte vill trängas med en massa andra turister. Den italienska glassen i sig var värd ett nytt besök till Italien, underbart god!

Det fanns också en massa sevärdheter som vi inte alls hann med under vår resa, jag tror inte att man skulle bli utan att se fast man skulle tillbringa en hel vecka där. För vår del blev det ju bara ungefär två och en halv dag som vi hade på oss att utforska staden och fredagen blev det ju inte så mycket sett då vi var trötta efter resan dit.

Res till Rom! Jag tror inte att ni kommer att ångra er. Jag skulle dock inte rekommendera att man reser dit mitt i hetaste sommaren, som det var nu räckte värmen alldeles bra till, men jag kan tänka mig att april/maj är en ganska fin tid att spendera i Italiens huvudstad.