Inner strength och BB stängning.

I dag var jag på mitt första ledda gympass på evigheter. Som stadens anställda finns det vissa pass i veckan på de olika gymmen i stan som är gratis och det får man ju så lov att dra nytta av! Det som jag tänkt satsa främst på är passen vid studioZ. Det är olika pass varje vecka och just den här veckan var det Inner strength som gällde. En massa muskel- och balansövningar för hela kroppen, med fokus på bålmuskulaturen. Jag var lite trött i armen och sätesmusklerna efter gårdagens badminton, men tyckte ändå att jag orkade hänga med rätt så bra. Och känslan efter ett avklarat gympass är ju bara för skön! I morgon kommer jag väl mig inte ens ur sängen pga all träningsvärk, men det var det värt!
 
I dag är det dock ingen rolig dag. Ett stort beslut om framtiden för världens bästa BB ska fattas och allt tyder på att det stängs i samband med sommarstängningen nästa år. Det gör mig så ledsen att politikerna inte ser längre än vad näsan är lång. Jakobstad BB har en underbar personal som verkligen satsar på familjen. Man erbjuder en mängd av olika vårdmetoder som få andra sjukhus kan erbjuda. T.ex. de populära profylaxkurserna, det är man ensam i Finland om att erbjuda. För att föderskan ska kunna utnyttja profylaxen till fullo krävs en partner som stöttar och en barnmorska som är insatt i profylaxtekniken och kan hjälpa paret att hitta tillbaka till rätt andning, massageteknik o.s.v. Allt detta går nu föderskorna miste om. Under min praktik var det några av de finaste förlossningarna att få vara med om just sådana när paret tillsammans "profylaxade" sig genom förlossningen. Oberoende av vad man väljer att ta för smärtlindring utöver detta så upplevde åtminstone jag som studerande/barnmorska att par som genomgått profylaxkursen ofta kom med en annan inställning till sin förlossning. Förutom profylaxen så har många kvinnor i olika situationer (inte bara gravida/nyförlösta) fått hjälp av de duktiga barnmorskorna som behärskar akupunktur. 
 
Det gör mig också ledsen att jag aldrig kommer att få möjligheten att föda på Jakobstads BB. Trots att jag inte är gravid och inte har några garantier för att jag någonsin blir det så har jag haft en bild om hur jag önskar att min förlossning och tiden på BB skulle se ut. Nu kommer vi t.ex. aldrig att få möjligheten till familjerum där vi tillsammans kan njuta av de första dagarna och i lugn och ro knyta de första, viktiga banden. I stället kommer vi att föda på ett större sjukhus där personalen högst troligt är duktig och kompetent och gör sitt yttersta för oss, men där de antagligen har många andra mammor och bebisar att sköta och helt enkelt inte har möjlighet att hjälpa i samma utsträckning. 
 
Sen får man fråga sig vad BB-stängningen får för vidare konsekvenser. Hur länge får vi ha kvar barnavdelningen, kirurgin, inre medicin? Ryker en specialitet är det inte länge innan nästa far och till sist står vi här med endast HVC och bäddavdelningar kvar. Jobbtillfällen försvinner, folk flyttar längre bort för att få jobb och på så viss förlorar staden och resten av grannkommunerna invånare och därmed också skatteintäkter. Ge det ett par decennier så är Jakobstad endast en liten skugga av sitt forna jag. En spökstad där ingen längre vill bo eftersom ingen velat satsa på något som skulle innebära jobbtillfällen eller annars öka stadens dragningskraft. 
 
Nä, i dag är ingen rolig dag. Den här dagen känns som startskottet på en lång resa som inte har något vidare lyckat mål. Alla mina tankar går till mina fina barnmorskekollegor som har en tung tid framför sig. Styrka till er! 
 

Kommentarer
Maja

Vilket bb skulle ni föda på ifall ni blev gravida! För åtminstone Kokkola har de familjerum som i första hand är reserverade till "förstagångs" föräldrar. Jag har fött båda barnen i Kokkola å har enbart gott att säga om stället. Verkligt trevlig personal och alla våra sköterskor och barnmorskan pratade svenska. Familjerum fick vi första gången och andra gången hade jag också turen att få va ensam i ett rum så familj och släkt kunde ju va där å hälsa på i princip när som helst.

Svar: Vi skulle nog välja Kokkola, och eftersom jag var där på praktik i 12 veckor så vet jag att man kan ha tur och få ett "familjerum", men sannolikheten att få det efter att både Jakobstads BB och Oulaiskangas BB stängt är nog inte stor. Och visst finns det de som kan svenska där, men det finns också de som inte kan, så det beror bara på vem man råkar få. Själv hade jag t.ex. enbart finskspråkiga handledare under mina praktikveckor där. Sen vill jag poängtera att det inte är främst så att jag har något emot Kokkola utan det är bara det att det grämer mig så att aldrig få chansen att föda i Jakobstad.
Marika

2013-12-06 @ 17:28:29

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort