Gott nytt år!

Vill bara passa på att önska er alla ett riktigt gott nytt år! Kvällen är tänkt att spenderas i glada vänners lag, få se sen hur många av dem som faktiskt kan komma, var och varannan har barn som hostar och snorar. Jag har spenderat de senaste timmarna på att göra smörgåstårtor. Jag hade egentligen planerat att göra ett par salta pajer, men sen så kom gubben på där vid ett tiden att det vore nog gott med smörgåstårta och som den uppoffrande goda hustru man är (eller...?) så stiger man ju snällt vid köksbänken och fixar till dem. Nu väntar vi då alltså bara på gästerna.
.
Om jag nu samtidigt skall passa på och göra en kort summering av det år som gått så kan jag bara konstatera att på plussidan så har jag följande:
  • Hittade vårt drömhem, köpte det och håller nu på att färdigställa det.
  • Flyttade från Vasa
  • Var på min första barnmorskepraktik, trivdes som fisken i vattnet och blev övertygad om att jag gjort rätt yrkesval.
  • Har många gånger kunnat konstatera att jag har världens bästa familj och vänner
På minussidan finns även en del:
  • Min kropp har förfallit och får mig att må dåligt
  • I takt med att slutet av mina studier närmar sig ökar pressen och inte minst examensarbetet har många gånger tyngt mina axlar.
Antagligen finns det annat också, men just nu känns detta som de saker som först kommer upp i skallen på mig. Med tanke på nästa år så har jag tänkt att jag inte ska avge några nyårslöften, utan endast göra mitt bästa för att min kropp och mitt psyke ska må så bra som möjligt. Jag ska försöka undvika all onödig stress (hur enkelt det nu sen blir i slutändan), sköta om mig själv och ta mig tid att bara vara i bland.
.
Jag har många gånger tänkt på hur jag prioriterar i mitt liv och kommit fram jag har en hel del att förbättra. I framtiden hoppas jag att jag ska kunna stå på stadig grund och prioritera enligt finskans JALKA (som ju betyder just fot eller ben) där bokstäverna står för följande:
  • J - Jumala, Gud skall komma i första hand
  • A - Aviomies, maken som snar tvåa
  • L - Lapset, barn - i vårt fall blir det fadderbarn och syskonbarn
  • K - kirkko, församlingen där vårt andliga hem finns
  • A - ammatti, yrket
.
Jag hoppas att ni alla har haft ett bra år och att ert 2012 är fyllt med välsignelse och lycka!

Kommentarer

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort